Lähiesimiesten työn tukeminen muutoksen johtamisessa yksityisessä terveydenhuoltoalan hoitolaitoksessa
Mehtonen, Teija (2015)
Mehtonen, Teija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215586
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa mitkä asiat lähiesimiehet kokevat isoimmiksi muutoksiksi, selvittää mitä esimiestaitoja lähiesimiehet kokevat tarvitsevansa muutoksen johtamisessa ja laatia muutosjohtamisen ohjeistus lähiesimiesten käyttöön. Tavoitteena oli kehittää lähiesimiesten muutosjohtamisen taitoja ja tukea sitä kautta työssä jaksamista. Kehittämistyö toteutettiin vuoden 2013 kevään ja syksyn aikana yksityisessä terveydenhuoltoalan hoitolaitoksessa ja siihen osallistui kuusi (n=6) lähiesimiestä.
Kehittämismenetelmänä käytettiin kehittävää työntutkimusta, joka ohjasi kehittämistyön etenemistä ja aineistonkeruu- ja työskentelymenetelmien valintaa sekä vaikutti tutkijan rooliin. Tutkija oli kehittämistyön aikana kehittämistyön toteutuksen suunnittelija, dokumentoija, tiedon kerääjä ja analysoija sekä passiivinen sivustaseuraaja lähiesimiesten kehittäessä omaa työtään. Käytettyjä aineistonkeruu- ja työskentelymenetelmiä olivat kyselylomake, lähiesimiesten kirjoittamat päiväkirjat, SWOT-analyysi sekä lähiesimiesten haastattelut. Lähiesimiehet kehittivät omaa työtään neljässä työpajassa, joissa käytettiin Learning Café –menetelmää sovellettuna.
Isoimpia muutoksia lähiesimiesten kokemuksen mukaan olivat asiakaskunnan muuttuminen, taloudellisen tilanteen aiheuttama huoli, henkilökunnan osaamisvaatimusten kasvu ja työn päivittäiset muutokset. Muutosjohtaminen koettiin haastavaksi. Lähiesimiehet olivat samaan aikaan sekä lähiesimiehiä että muutosjohtajia. Muutosjohtamisessa tarvittavia taitoja olivat henkilökunnan kannustus ja tukeminen, informaation jakaminen, yhteishengen luominen ja yhdessä tekeminen sekä itsensä johtaminen. Muutosjohtamisen ohjeistus tehtiin viestinnästä muutoksessa. Tässä käytettiin esimerkkinä viestintää osaston kesäsulun yhteydessä. Kehittämistyön johtopäätöksinä ovat, että viestinnällä on tärkeä rooli lähiesimiesten päivittäisessä johtamisessa sekä muutosjohtamisessa, lähiesimiehillä on tietoa muutosjohtajan taidoista ja he osaavat käyttää niitä työssään. Kollegalta saatu tuki auttaa jaksamaan lähiesimiestä muutoksessa ja kehittymään muutosjohtajana.
Saatuja tuloksia hoitolaitos voi käyttää lähiesimiesten työn tukemiseen muutoksen johtamisessa, työhyvinvoinnin edistämiseen sekä hoitolaitoksen oman työn kehittämiseen. Tehtyä muutosjohtamisen ohjeistusta voi käyttää myös uuden työntekijän perehdyttämiseen sekä viestinnän parantamiseen.
Kehittämismenetelmänä käytettiin kehittävää työntutkimusta, joka ohjasi kehittämistyön etenemistä ja aineistonkeruu- ja työskentelymenetelmien valintaa sekä vaikutti tutkijan rooliin. Tutkija oli kehittämistyön aikana kehittämistyön toteutuksen suunnittelija, dokumentoija, tiedon kerääjä ja analysoija sekä passiivinen sivustaseuraaja lähiesimiesten kehittäessä omaa työtään. Käytettyjä aineistonkeruu- ja työskentelymenetelmiä olivat kyselylomake, lähiesimiesten kirjoittamat päiväkirjat, SWOT-analyysi sekä lähiesimiesten haastattelut. Lähiesimiehet kehittivät omaa työtään neljässä työpajassa, joissa käytettiin Learning Café –menetelmää sovellettuna.
Isoimpia muutoksia lähiesimiesten kokemuksen mukaan olivat asiakaskunnan muuttuminen, taloudellisen tilanteen aiheuttama huoli, henkilökunnan osaamisvaatimusten kasvu ja työn päivittäiset muutokset. Muutosjohtaminen koettiin haastavaksi. Lähiesimiehet olivat samaan aikaan sekä lähiesimiehiä että muutosjohtajia. Muutosjohtamisessa tarvittavia taitoja olivat henkilökunnan kannustus ja tukeminen, informaation jakaminen, yhteishengen luominen ja yhdessä tekeminen sekä itsensä johtaminen. Muutosjohtamisen ohjeistus tehtiin viestinnästä muutoksessa. Tässä käytettiin esimerkkinä viestintää osaston kesäsulun yhteydessä. Kehittämistyön johtopäätöksinä ovat, että viestinnällä on tärkeä rooli lähiesimiesten päivittäisessä johtamisessa sekä muutosjohtamisessa, lähiesimiehillä on tietoa muutosjohtajan taidoista ja he osaavat käyttää niitä työssään. Kollegalta saatu tuki auttaa jaksamaan lähiesimiestä muutoksessa ja kehittymään muutosjohtajana.
Saatuja tuloksia hoitolaitos voi käyttää lähiesimiesten työn tukemiseen muutoksen johtamisessa, työhyvinvoinnin edistämiseen sekä hoitolaitoksen oman työn kehittämiseen. Tehtyä muutosjohtamisen ohjeistusta voi käyttää myös uuden työntekijän perehdyttämiseen sekä viestinnän parantamiseen.