Niko Norsu, liikunnallinen elefanttipoika : Tarinat motivoimassa 4-5-vuotiaita lapsia motoristen perustaitojen harjoitteluun
Tervonen, Anna; Lohermaa, Markus (2015)
Tervonen, Anna
Lohermaa, Markus
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102015539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102015539
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin liikunnallinen tarinakansio työmenetelmäksi varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Liikunnallinen tarinakansio tuki 4–5-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen kehitystä. Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta, raportista ja liikunnallisesta tarinakansiosta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli päiväkoti Touhula Saaristokaupunki, Kuopio.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksessa, motorisia perustaitoja, lasten liikunnan ohjaamista, tarinaa motivoinnin välineenä sekä lapsen itsetunnon tukemista liikunnan avulla. Opinnäytetyössä havainnollistettiin myös liikunnallisen tarinakansion tuotteistamisprosessi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työmenetelmä, joka motivoi 4–5-vuotiaita lapsia motoristen perustaitojen harjoittelemiseen. Tavoitteena oli tukea lasten itsetuntoa havainnollistamalla, että ihmisen ei tarvitse olla tietynlainen liikkuakseen ja nauttiakseen liikunnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli edesauttaa liikunnallisen elämäntavan juurruttamista jo varhaislapsuudessa.
Liikunnallinen tarinakansio sisälsi kymmenen liikuntatuokiota, jotka koostuivat tarinasta sekä harjoituksista ja liikuntaleikeistä. Liikunnallinen tarinakansio kokeiltiin päiväkodin 3–5-vuotiailla lapsilla. Liikunnallista tarinakansiota kehi-tettiin teoriakirjallisuuden ja päiväkodin työntekijöiltä saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksessa, motorisia perustaitoja, lasten liikunnan ohjaamista, tarinaa motivoinnin välineenä sekä lapsen itsetunnon tukemista liikunnan avulla. Opinnäytetyössä havainnollistettiin myös liikunnallisen tarinakansion tuotteistamisprosessi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työmenetelmä, joka motivoi 4–5-vuotiaita lapsia motoristen perustaitojen harjoittelemiseen. Tavoitteena oli tukea lasten itsetuntoa havainnollistamalla, että ihmisen ei tarvitse olla tietynlainen liikkuakseen ja nauttiakseen liikunnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli edesauttaa liikunnallisen elämäntavan juurruttamista jo varhaislapsuudessa.
Liikunnallinen tarinakansio sisälsi kymmenen liikuntatuokiota, jotka koostuivat tarinasta sekä harjoituksista ja liikuntaleikeistä. Liikunnallinen tarinakansio kokeiltiin päiväkodin 3–5-vuotiailla lapsilla. Liikunnallista tarinakansiota kehi-tettiin teoriakirjallisuuden ja päiväkodin työntekijöiltä saadun palautteen perusteella.