PEREHDYTYSOPAS SOLAR KAIHDIN KY:LLE
Laakko, Tarja (2015)
Laakko, Tarja
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915516
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Solar Kaihdin Ky Kalajoelta. Yritys on yksi Suomen suurimpia kaihdintehtaita. Solar Kaihdin Ky valmistaa sälekaihtimia, hyönteissuojatuotteita ja irtoristikoita ikkunoihin ja oviin.
Opinnäytetyön aiheena oli perehdyttäminen ja tavoitteena oli laatia Solar Kaihdin Ky:lle perehdytysopas. Perehdytysoppaan tarkoituksena on antaa uudelle työntekijälle selkeä kuva yrityksestä, sen valmistamista tuotteista ja yrityksen toimintaperiaatteista. Perehdytysopas on lisäksi tarkoitettu helpottamaan perehdyttäjän työtä uuden työntekijän perehdytystilanteessa.
Teoriaosuuden kaksi pääteemaa olivat henkilöstöjohtaminen ja perehdytys. Henkilöstöjohtamisen osuudessa käsiteltiin sen strategisuutta ja suunnitelmallisuutta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin itse perehdyttämistä ja perehdytysprosessia. Perehdytyksen kaksi merkittävää osa-aluetta ovat yleisperehdytys ja työnopastus. Perehdyttäminen on yksi sisäisen markkinoinnin keinoista, joten tietoperustassa käsiteltiin myös sisäistä markkinointia. Teoriassa käytettiin lähteinä alan kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui perehdytysopas, joka on noin 20 sivun mittainen. Perehdytysopas on tarkoitettu uuden työntekijän yleisperehdytyksen avuksi. Perehdytysoppaan rakennetta ja sisältöä esiteltiin opinnäytetyössä, mutta varsinaista sisältöä ei julkaista.
Opinnäytetyön aiheena oli perehdyttäminen ja tavoitteena oli laatia Solar Kaihdin Ky:lle perehdytysopas. Perehdytysoppaan tarkoituksena on antaa uudelle työntekijälle selkeä kuva yrityksestä, sen valmistamista tuotteista ja yrityksen toimintaperiaatteista. Perehdytysopas on lisäksi tarkoitettu helpottamaan perehdyttäjän työtä uuden työntekijän perehdytystilanteessa.
Teoriaosuuden kaksi pääteemaa olivat henkilöstöjohtaminen ja perehdytys. Henkilöstöjohtamisen osuudessa käsiteltiin sen strategisuutta ja suunnitelmallisuutta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin itse perehdyttämistä ja perehdytysprosessia. Perehdytyksen kaksi merkittävää osa-aluetta ovat yleisperehdytys ja työnopastus. Perehdyttäminen on yksi sisäisen markkinoinnin keinoista, joten tietoperustassa käsiteltiin myös sisäistä markkinointia. Teoriassa käytettiin lähteinä alan kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui perehdytysopas, joka on noin 20 sivun mittainen. Perehdytysopas on tarkoitettu uuden työntekijän yleisperehdytyksen avuksi. Perehdytysoppaan rakennetta ja sisältöä esiteltiin opinnäytetyössä, mutta varsinaista sisältöä ei julkaista.