Vaara- ja onnettomuustilanteet ambulanssien ajossa - vaikuttavien tekijöiden kartoitus
Kuiri, Jenna; Koivisto, Elina (2015)
Kuiri, Jenna
Koivisto, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515453
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää, kuinka paljon ambulanssit ovat osallisina tieliikenneonnettomuuksissa Suomessa, ja kartoittaa näihin onnettomuuksiin vaikuttavia tekijöitä. Tarkoituksena on, että tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kehitettäessä ajosimulaatio-opetusta ensihoitaja AMK -opiskelijoille.
Tieliikenneonnettomuudet, joissa ambulanssi on ollut osallisena, ylittävät uutiskynnyksen usein. Aihe on herättänyt paljon keskustelua koskien ensihoitajien ajotaitoa ja siihen liittyvää koulutusta. Tarkkaa tutkimusta Suomen ambulanssionnettomuuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä ei kuitenkaan ole ollut saatavilla. Maailmalla tehdyt tutkimukset osoittavat, että paljon on keskitytty ajoneuvon turvallisuuden parantamiseen sekä sää- ja liikenneolosuhteisiin vaikuttaviin tekijöihin, jotta ambulanssien onnettomuuksissa vammautuneiden uhrien määrä saataisiin laskuun.
Suomessa onnettomuuksia sattuu tarkasteltujen tilastojen mukaan alle kymmenesosalle ambulansseista vuosittain. Onnettomuuksissa on tapahtunut loukkaantumisia keskimäärin 31 vuodessa, ja kuolemantapauksia noin yksi vuodessa. Yleisin ambulansseille tapahtuva vahinkotyyppi on peruuttaessa tapahtunut vahinko, joka on tapahtunut kuivalla ja paljaalla tiellä, pysäköintialueella ja päiväsaikaan. Varsinaiset liikenneonnettomuudet tapahtuvat useimmiten risteysalueella.
Inhimillisten tekijöiden ja koulutuksen merkitys korostuu tuloksissa. Kuljettajan virhe liikennetilanteen arvioinnissa ja ennakoinnissa on yleinen syy onnettomuuteen, ja onnettomuuksien ehkäisy on aloitettava kuljettajan asenteisiin ja liikennekäyttäytymiseen vaikuttamalla. Ambulanssien onnettomuuksien ehkäisyssä ikä, kokemus ja ajokoulutus ovat keskeisiä tekijöitä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu systemaattisella kirjallisuuskatsauksella. Alkuperäistutkimusten vähäisyydestä ja eriarvoisuudesta johtuen tulosten käsittelyssä on käytetty kuvailevaa synteesiä. Jatkotutkimusta aiheesta tarvitaan.
Tieliikenneonnettomuudet, joissa ambulanssi on ollut osallisena, ylittävät uutiskynnyksen usein. Aihe on herättänyt paljon keskustelua koskien ensihoitajien ajotaitoa ja siihen liittyvää koulutusta. Tarkkaa tutkimusta Suomen ambulanssionnettomuuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä ei kuitenkaan ole ollut saatavilla. Maailmalla tehdyt tutkimukset osoittavat, että paljon on keskitytty ajoneuvon turvallisuuden parantamiseen sekä sää- ja liikenneolosuhteisiin vaikuttaviin tekijöihin, jotta ambulanssien onnettomuuksissa vammautuneiden uhrien määrä saataisiin laskuun.
Suomessa onnettomuuksia sattuu tarkasteltujen tilastojen mukaan alle kymmenesosalle ambulansseista vuosittain. Onnettomuuksissa on tapahtunut loukkaantumisia keskimäärin 31 vuodessa, ja kuolemantapauksia noin yksi vuodessa. Yleisin ambulansseille tapahtuva vahinkotyyppi on peruuttaessa tapahtunut vahinko, joka on tapahtunut kuivalla ja paljaalla tiellä, pysäköintialueella ja päiväsaikaan. Varsinaiset liikenneonnettomuudet tapahtuvat useimmiten risteysalueella.
Inhimillisten tekijöiden ja koulutuksen merkitys korostuu tuloksissa. Kuljettajan virhe liikennetilanteen arvioinnissa ja ennakoinnissa on yleinen syy onnettomuuteen, ja onnettomuuksien ehkäisy on aloitettava kuljettajan asenteisiin ja liikennekäyttäytymiseen vaikuttamalla. Ambulanssien onnettomuuksien ehkäisyssä ikä, kokemus ja ajokoulutus ovat keskeisiä tekijöitä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu systemaattisella kirjallisuuskatsauksella. Alkuperäistutkimusten vähäisyydestä ja eriarvoisuudesta johtuen tulosten käsittelyssä on käytetty kuvailevaa synteesiä. Jatkotutkimusta aiheesta tarvitaan.