Tehostetun kotisairaanhoidon SAS-sovelluksen käyttökokemukset Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin alueella
Niittynen, Tiiu-Meri; Raijas, Jonna (2015)
Niittynen, Tiiu-Meri
Raijas, Jonna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515452
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella hoitohenkilökunnalta tehostetun kotisairaanhoidon eli TeHoSan SAS -sovelluksen käyttöön liittyviä kehittämisideoita ja parantaa tällä tavoin sovelluksen käyttöominaisuuksia. Tavoitteena oli tehostaa ja lisätä TeHoSan SAS- sovelluksen käyttöä ja tehostetun kotisairaanhoidon tunnettavuutta.
Tehostettu kotisairaanhoito Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä on ottanut käyttöönsä TeHoSan SAS -nimisen sovelluksen, jonka tarkoituksena on helpottaa lähettävän yksikön ja tehostetun kotisairaanhoidon tiedonkulkua siirtyvistä asiakkaista. Tavoitteena on parantaa potilasturvallisuutta ja laatua.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Haastatteluihin osallistui 26 hoitohenkilökunnan työntekijää Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kolmelta eri osastolta, joista asiakkaita on siirtynyt tehostettuun kotisairaanhoitoon. Aineistonkeruu toteutettiin ryhmätilanteena teemahaastattelumenetelmällä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin induktiivisesti analysoiden eli aineistolähtöisen sisällönanalyysin tavoin. Kaikki kolme teemahaastattelua toteutettiin kolmena eri päivänä elokuun lopun ja syyskuun alun 2015 aikana.
TeHoSan SAS- sovelluksesta on paljon positiivisia kokemuksia. Hoitohenkilökunnan käyttämä aika lähetteen tekoon, hoidon jatkuvuuden epävarmuus ja tiedonkulkuun liittyvät ongelmat nousivat tutkimuksen keskeisimmiksi tuloksiksi. Hoitohenkilöstö nosti keskeisimmiksi kehittämistarpeiksi sovelluksen koulutustarpeen ja toimivan teknologian potilasturvallisuuden ja hoidon jatkuvuuden turvaamiseksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että teknologian avulla voitaisiin turvata hoidon jatkuvuus ja parantaa potilasturvallisuutta. TeHoSan SAS-sovellus on helposti löydettävissä ja lähetteen rakenne on oltava selkeästi tulkittava.
Tehostettu kotisairaanhoito Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä on ottanut käyttöönsä TeHoSan SAS -nimisen sovelluksen, jonka tarkoituksena on helpottaa lähettävän yksikön ja tehostetun kotisairaanhoidon tiedonkulkua siirtyvistä asiakkaista. Tavoitteena on parantaa potilasturvallisuutta ja laatua.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Haastatteluihin osallistui 26 hoitohenkilökunnan työntekijää Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kolmelta eri osastolta, joista asiakkaita on siirtynyt tehostettuun kotisairaanhoitoon. Aineistonkeruu toteutettiin ryhmätilanteena teemahaastattelumenetelmällä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin induktiivisesti analysoiden eli aineistolähtöisen sisällönanalyysin tavoin. Kaikki kolme teemahaastattelua toteutettiin kolmena eri päivänä elokuun lopun ja syyskuun alun 2015 aikana.
TeHoSan SAS- sovelluksesta on paljon positiivisia kokemuksia. Hoitohenkilökunnan käyttämä aika lähetteen tekoon, hoidon jatkuvuuden epävarmuus ja tiedonkulkuun liittyvät ongelmat nousivat tutkimuksen keskeisimmiksi tuloksiksi. Hoitohenkilöstö nosti keskeisimmiksi kehittämistarpeiksi sovelluksen koulutustarpeen ja toimivan teknologian potilasturvallisuuden ja hoidon jatkuvuuden turvaamiseksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että teknologian avulla voitaisiin turvata hoidon jatkuvuus ja parantaa potilasturvallisuutta. TeHoSan SAS-sovellus on helposti löydettävissä ja lähetteen rakenne on oltava selkeästi tulkittava.