Käyttäjälähtöinen sisältösuunnitteluprosessi : Esa Print Oy:n käyttäjälähtöinen avainasiakasjärjestelmä
Korkeila, Inka (2011)
Korkeila, Inka
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315372
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on Esa Print Oy:n avainasiakasjärjestelmän suunnitteluprosessin käyttäjälähtöinen toteutustapa. Tavoitteena on selvittää käyttäjälähtöisen suunnittelumetodin toimivuus yhteistyössä Suomen Muotoilusäätiön D-Force hankkeen ja Esa print Oy:n kanssa.
Perehdyn yleisellä tasolla käyttäjälähtöiseen sisältösuunnitteluun. Käsittelen työssäni suunnitteluprosessin käynnistämisen ja käyttäjälähtöisessä suunnittelussa käytettävien menetelmien lisäksi muun muassa käyttäjien valintaa.
Esa Print Oy:n avainasiakasjärjestelmän käyttäjälähtöistä suunnitteluprosessia käsittelevässä osiossa selostan prosessin vaiheet. Kappale alkaa Esa Print Oy:n palveluun kohdistuvan vaatimusmäärittelyn kuvauksella. Etenen vaiheittain yrityksen tavotteista palvelun versiontiin ja suunnittelun käyttäjälähtöisseen osioon, joka toteutettiin haastattelemalla kuutta yritykselle tärkeää asiakasta. Lopuksi prosessin kuvaus sisältää Esa Print Oy:n yhteenveto saadusta asiakaspalautteesta ja avainasiakasjärjestelmän viimeisen suunnitellun version.
Opinnäytetyöni yhteenvedossa arvioin hankkeen strategiasuunnittelua,käyttäjälähtöistä sisältösuunnittelua ja Esa Printin avainasiakasjärjestelmän sisältöä.
Perehdyn yleisellä tasolla käyttäjälähtöiseen sisältösuunnitteluun. Käsittelen työssäni suunnitteluprosessin käynnistämisen ja käyttäjälähtöisessä suunnittelussa käytettävien menetelmien lisäksi muun muassa käyttäjien valintaa.
Esa Print Oy:n avainasiakasjärjestelmän käyttäjälähtöistä suunnitteluprosessia käsittelevässä osiossa selostan prosessin vaiheet. Kappale alkaa Esa Print Oy:n palveluun kohdistuvan vaatimusmäärittelyn kuvauksella. Etenen vaiheittain yrityksen tavotteista palvelun versiontiin ja suunnittelun käyttäjälähtöisseen osioon, joka toteutettiin haastattelemalla kuutta yritykselle tärkeää asiakasta. Lopuksi prosessin kuvaus sisältää Esa Print Oy:n yhteenveto saadusta asiakaspalautteesta ja avainasiakasjärjestelmän viimeisen suunnitellun version.
Opinnäytetyöni yhteenvedossa arvioin hankkeen strategiasuunnittelua,käyttäjälähtöistä sisältösuunnittelua ja Esa Printin avainasiakasjärjestelmän sisältöä.