Elderly clients’ experiences of playing a video-game
Sopanen, Jouni (2015)
Sopanen, Jouni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315369
Tiivistelmä
Videopelien suosio on lisääntynyt kaikkien ikäryhmien keskuudessa viimeisten vuosikymmenien aikana. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa ikäihmisten kokemuksia videopelin pelaamisesta. Tutkimus suoritettiin yksityisessä palvelutalossa ja osallistujat kerättiin aktiivisuusryhmästä joka kokoontuu palvelutalolla viikottain.
Teoreettinen viitekehys on rakennettu aihetta valaisevasta kirjallisuudesta, sekä aikaisemmista aiheesta tehdyistä tutkimuksista. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin tutkimuksen merkityksen sekä oleellisuuden osoittamiseksi. Olemassaoleva tutkimustieto osoitti että ikäihmiset ovat muita ikäryhmiä varautuneempia videopelejä kohtaan.
Laadullinen tutkimus toteutettiin järjestämällä pelisessiot sekä avoin ryhmähaastattelu kuudelle (6) osallistujalle. Induktiivista sisältöanalyysiä käytettiin tulosten analysoitiin.
Löydökset osoittivat että ikäihmiset kokevat haasteita liittyen videopelien pelaamiseen.
Monet näistä haasteista liittyvät iän tuomiin fyysisiin ja kognitiivisiin vaikeuksiin.
Olisi suositeltavaa että tulevissa vastaavanlaisissa tutkimuksessa käytettäisiin vaikeusasteeltaan mahdollisimman helppoja videopelejä jotta pelaamiseen liittyvät ikäihmisten kohtaamat haasteet helpottuisivat.
Teoreettinen viitekehys on rakennettu aihetta valaisevasta kirjallisuudesta, sekä aikaisemmista aiheesta tehdyistä tutkimuksista. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin tutkimuksen merkityksen sekä oleellisuuden osoittamiseksi. Olemassaoleva tutkimustieto osoitti että ikäihmiset ovat muita ikäryhmiä varautuneempia videopelejä kohtaan.
Laadullinen tutkimus toteutettiin järjestämällä pelisessiot sekä avoin ryhmähaastattelu kuudelle (6) osallistujalle. Induktiivista sisältöanalyysiä käytettiin tulosten analysoitiin.
Löydökset osoittivat että ikäihmiset kokevat haasteita liittyen videopelien pelaamiseen.
Monet näistä haasteista liittyvät iän tuomiin fyysisiin ja kognitiivisiin vaikeuksiin.
Olisi suositeltavaa että tulevissa vastaavanlaisissa tutkimuksessa käytettäisiin vaikeusasteeltaan mahdollisimman helppoja videopelejä jotta pelaamiseen liittyvät ikäihmisten kohtaamat haasteet helpottuisivat.