Lainrikkojataustaisten nuorten tukeminen kohti työelämää : Nuorten ja työntekijöiden kokemuksia Move On! – hankkeesta
Ervelä, Aino-Maria (2015)
Ervelä, Aino-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101215359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101215359
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lainrikkojataustaisten nuorten tukemista kohti työelämää. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä KRIS Etelä-Suomi ry:n ja Move On! -työllisyyshankkeen kanssa. Tarkoituksena oli selvittää Move On! -hankkeessa mukana olleiden nuorten kokemuksia hankkeen toiminnasta. Tutkimuksella haettiin vastausta siihen, onko hanke onnistunut tarjoamaan nuorille sellaista tukea, mitä nuoret itse kokevat työllistyäkseen tarvitsevansa. Lisäksi haluttiin kuulla, millaisia merkityksiä hankkeessa mukana olo on nuorille tarjonnut. Tarkoituksena oli nostaa nuorten ääni ja kokemukset toiminnasta työntekijöiden tietoisuuteen palautteen ja kehittämisideoiden saamiseksi.
Teoreettinen viitekehys muodostui suomalaisesta kriminaalipolitiikasta ja rikosseuraamuslaitoksen strategiasta. Teoriaosuudessa tuodaan esiin KRIS ry:n toiminnassa tehtyjä havaintoja kohderyhmän erityisen tuen tarpeesta. Lisäksi käsitellään desistanssiteorian tuomia vaikutteita suomalaiseen kriminaalipoliittiseen ajatteluun.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää Move On! -hankkeessa mukana ollutta nuorta. Haastattelut olivat yksilöllisiä teemahaastatteluja. Nuorten haastatteluiden lisäksi järjestettiin yhteenvetotapaaminen, jossa käytiin läpi haastattelutuloksia ja keskusteltiin toiminnan kehittämisen mahdollisuuksista hankkeen työntekijöiden kanssa. Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, etteivät kyseiset nuoret itse pidä omaa työllistymistään haasteellisena. Nuoret kokivat hankkeen toiminnan pääosin mielekkäänä ja kertoivat hankkeen tuoneen sisältöä ja rytmiä arkeen. Desistanssiteorian näkökulmasta päivittäisten rutiineiden ja merkitykselliseksi koetun toiminnan nähdään edistävän sitoutumista rikoksettomaan elämään.
Ensimmäisen toimintavuoden aikana Move On! -hankkeessa on saavutettu ja osin jopa ylitetty sille asetettuja tavoitteita. Hanketiimissä oltiin tyytyväisiä nuorten palautteeseen ja vastaanottavaisia kuulemaan nuorten omia ideoita toiminnan kehittämiseksi. Seuraava vaihe hankkeen toiminnassa tulee olemaan niin kutsutun hyvä käytäntö -mallin suunnittelu. Jatkossa lisähuomiota aiotaan kiinnittää myös tuen jatkumiseen, ryhmädynamiikkaan ja koulutusvalmennustoiminnan kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys muodostui suomalaisesta kriminaalipolitiikasta ja rikosseuraamuslaitoksen strategiasta. Teoriaosuudessa tuodaan esiin KRIS ry:n toiminnassa tehtyjä havaintoja kohderyhmän erityisen tuen tarpeesta. Lisäksi käsitellään desistanssiteorian tuomia vaikutteita suomalaiseen kriminaalipoliittiseen ajatteluun.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää Move On! -hankkeessa mukana ollutta nuorta. Haastattelut olivat yksilöllisiä teemahaastatteluja. Nuorten haastatteluiden lisäksi järjestettiin yhteenvetotapaaminen, jossa käytiin läpi haastattelutuloksia ja keskusteltiin toiminnan kehittämisen mahdollisuuksista hankkeen työntekijöiden kanssa. Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, etteivät kyseiset nuoret itse pidä omaa työllistymistään haasteellisena. Nuoret kokivat hankkeen toiminnan pääosin mielekkäänä ja kertoivat hankkeen tuoneen sisältöä ja rytmiä arkeen. Desistanssiteorian näkökulmasta päivittäisten rutiineiden ja merkitykselliseksi koetun toiminnan nähdään edistävän sitoutumista rikoksettomaan elämään.
Ensimmäisen toimintavuoden aikana Move On! -hankkeessa on saavutettu ja osin jopa ylitetty sille asetettuja tavoitteita. Hanketiimissä oltiin tyytyväisiä nuorten palautteeseen ja vastaanottavaisia kuulemaan nuorten omia ideoita toiminnan kehittämiseksi. Seuraava vaihe hankkeen toiminnassa tulee olemaan niin kutsutun hyvä käytäntö -mallin suunnittelu. Jatkossa lisähuomiota aiotaan kiinnittää myös tuen jatkumiseen, ryhmädynamiikkaan ja koulutusvalmennustoiminnan kehittämiseen.