Mielikuvatutkimus Porin ravintola Pancho Villaan
Högbacka, Jenna (2015)
Högbacka, Jenna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915305
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielikuvia, odotuksia ja tyytyväisyyttä Porin ravintola Pancho Villan palveluista, ruoka- ja juomatuotteista, viihtyvyydestä sekä tunnettavuudesta.
Mielikuvat ohjaavat ihmisten ostokäyttäytymistä. Tuotteen tai palvelun pitää olla tarpeeksi kiinnostava, jotta asiakas innostuu siitä ja päättää kokeilla sitä. Ravintola Pancho Villa on ketju ravintola ja sillä on jo valmiiksi brändi, joka tunnetaan meksikolaistyylisenä ala carte ravintolana.
Tutkimuksen teoriaosuus pohjautuu mielikuviin ja sen eri osa-alueisiin. Sivuutan myös käsitettä imagosta, maineesta ja brändistä. Kuinka nämä termit eroavat toisistaan ja mitä yhtäläisyyksiä niissä on. Lisäksi teoria keskittyy mielikuvien muodostumiseen, niiden luomiseen markkinointiviestinnän keinoin, sekä yritysmielikuvaan ja identiteettiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä Porin Pancho Villassa, jossa asiakkaat vastasivat kyselylomakkeisiin ravintolassa asioidessaan. Kysymyksien tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin asiakkaiden odotukset kohtasivat tuotteen ja palvelun ja minkälaisena ravintolana Pancho Villa tunnettiin vai tunnettiinko ollenkaan.
Ajankohta tutkimukselle oli kevät 2015. Kyselylomakkeita jaettiin ruokaileville asiakkaille Pancho Villassa 10.3–31.3.2015 välisenä aikana. Lomakkeita saatiin täytettyinä takaisin reilut sata, joista kuitenkin osa jouduttiin hylkäämään erinäisin perustein, joten lopullinen määrä oli yhdeksänkymmentä.
Asiakkaiden mielikuvat ja odotukset ravintolan tuotteita, viihtyvyyttä ja tunnettavuutta kohtaan olivat positiivisia. Tutkimuksen avulla Pancho Villa sai paljon kehitysideoita tulevaan. Pancho Villan asiakasryhmä koostui suurimmaksi osaksi nuorista aikuisista, jotka arvostivat viihtyvyyttä ja hyvää ruokaa.
Mielikuvat ohjaavat ihmisten ostokäyttäytymistä. Tuotteen tai palvelun pitää olla tarpeeksi kiinnostava, jotta asiakas innostuu siitä ja päättää kokeilla sitä. Ravintola Pancho Villa on ketju ravintola ja sillä on jo valmiiksi brändi, joka tunnetaan meksikolaistyylisenä ala carte ravintolana.
Tutkimuksen teoriaosuus pohjautuu mielikuviin ja sen eri osa-alueisiin. Sivuutan myös käsitettä imagosta, maineesta ja brändistä. Kuinka nämä termit eroavat toisistaan ja mitä yhtäläisyyksiä niissä on. Lisäksi teoria keskittyy mielikuvien muodostumiseen, niiden luomiseen markkinointiviestinnän keinoin, sekä yritysmielikuvaan ja identiteettiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä Porin Pancho Villassa, jossa asiakkaat vastasivat kyselylomakkeisiin ravintolassa asioidessaan. Kysymyksien tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin asiakkaiden odotukset kohtasivat tuotteen ja palvelun ja minkälaisena ravintolana Pancho Villa tunnettiin vai tunnettiinko ollenkaan.
Ajankohta tutkimukselle oli kevät 2015. Kyselylomakkeita jaettiin ruokaileville asiakkaille Pancho Villassa 10.3–31.3.2015 välisenä aikana. Lomakkeita saatiin täytettyinä takaisin reilut sata, joista kuitenkin osa jouduttiin hylkäämään erinäisin perustein, joten lopullinen määrä oli yhdeksänkymmentä.
Asiakkaiden mielikuvat ja odotukset ravintolan tuotteita, viihtyvyyttä ja tunnettavuutta kohtaan olivat positiivisia. Tutkimuksen avulla Pancho Villa sai paljon kehitysideoita tulevaan. Pancho Villan asiakasryhmä koostui suurimmaksi osaksi nuorista aikuisista, jotka arvostivat viihtyvyyttä ja hyvää ruokaa.