Sijaisvanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päivähoidon henkilökunnan kanssa
Parviainen, Reija; Leskinen, Tanja (2015)
Parviainen, Reija
Leskinen, Tanja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915282
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää millaisia kokemuksia sijaisvanhemmilla on heidän ja päivähoidon henkilökunnan välisestä kasvatuskumppanuudesta sekä millaisia toiveita ja odotuksia sijaisvanhemmilla on tälle yhteistyölle. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla viiden sijaisvanhemman kokemuksista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Sijaisvanhemmat kokivat päivähoidon olevan tärkeässä roolissa heidän elämässään. Kasvatuskumppanuus henkilökunnan kanssa on pääosin toiminut hyvin, molemmin puolinen tiedon jakaminen tukee sijaislapsen yksilöllistä kasvua ja kehitystä. Sijaisvan-hemmat haluavat kuulla lastensa päivästä pieniäkin asioita, mutta tämän tiedon vaihdon suurimmaksi haasteeksi ilmeni työntekijöiden kiire. Sijaisvanhemmat haluavat tulla enemmän kuulluiksi ja huomioiduiksi sekä mahdollisesti vaikuttaa enemmän lastensa arkeen. Päivähoito auttaa sijaisvanhempia jaksamaan työssään. Lapsen ollessa hoidossa, sijaisvanhemmat saavat hetken omaa aikaa hoitaa muita arjen asioita. Vaikka sijaisvanhemmat eivät odota saavansa enempää tukea päivähoidolta, päivähoidon resursseja lisäämällä ja henkilöstön osaamisen hyödyntämisellä päivähoidolla olisi mahdollisuus tukea sijaisvanhempia kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle tietoa sijaisvanhempien kokemuksista ja heidän toiveistaan päivähoidon kanssa tehtävälle yhteistyölle. Tämän tiedon avulla päivähoitoa voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin sijaisvanhempien tarpeisiin ja tukemaan heitä enemmän heidän arjessaan.
Sijaisvanhemmat kokivat päivähoidon olevan tärkeässä roolissa heidän elämässään. Kasvatuskumppanuus henkilökunnan kanssa on pääosin toiminut hyvin, molemmin puolinen tiedon jakaminen tukee sijaislapsen yksilöllistä kasvua ja kehitystä. Sijaisvan-hemmat haluavat kuulla lastensa päivästä pieniäkin asioita, mutta tämän tiedon vaihdon suurimmaksi haasteeksi ilmeni työntekijöiden kiire. Sijaisvanhemmat haluavat tulla enemmän kuulluiksi ja huomioiduiksi sekä mahdollisesti vaikuttaa enemmän lastensa arkeen. Päivähoito auttaa sijaisvanhempia jaksamaan työssään. Lapsen ollessa hoidossa, sijaisvanhemmat saavat hetken omaa aikaa hoitaa muita arjen asioita. Vaikka sijaisvanhemmat eivät odota saavansa enempää tukea päivähoidolta, päivähoidon resursseja lisäämällä ja henkilöstön osaamisen hyödyntämisellä päivähoidolla olisi mahdollisuus tukea sijaisvanhempia kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle tietoa sijaisvanhempien kokemuksista ja heidän toiveistaan päivähoidon kanssa tehtävälle yhteistyölle. Tämän tiedon avulla päivähoitoa voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin sijaisvanhempien tarpeisiin ja tukemaan heitä enemmän heidän arjessaan.