Functional Workflow in 3D Character Design
Kovanen, Simo (2015)
Kovanen, Simo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja luoda 3D-hahmo videopelituotantoa varten, sekä myös ymmärtää kaikki 3D-hahmon luomiseen tarvittavat työvaiheet, aina ideoinnista ja hahmokonseptien luomisesta valmiiseen 3D-objektiin asti.
Vaikka 3D hahmon luomiseen on olemassa monia tapoja, ovat tietyt työtavat yleisempiä ammattilaisten keskuudessa. Tietokoneiden ja pelikonsolien prosessointinopeuksien rajoitteet ajavat luovien alojen ihmisiä keksimään yhä tehokkaampia tapoja suunnitella 3D-malleja peleihin. Tein taustatyötä löytääkseni toimivan ja nykyaikaisen tavan 3D-hahmon luomiseen.
Taustatietojen avulla loin 3D-hahmon, jota teoriassa voi käyttää pelimoottorin sisällä. Toinen tärkeä oppimistulos oli 3D-suunnittelussa käytettävien työvaiheiden syvempi ymmärtäminen.
Vaikka 3D hahmon luomiseen on olemassa monia tapoja, ovat tietyt työtavat yleisempiä ammattilaisten keskuudessa. Tietokoneiden ja pelikonsolien prosessointinopeuksien rajoitteet ajavat luovien alojen ihmisiä keksimään yhä tehokkaampia tapoja suunnitella 3D-malleja peleihin. Tein taustatyötä löytääkseni toimivan ja nykyaikaisen tavan 3D-hahmon luomiseen.
Taustatietojen avulla loin 3D-hahmon, jota teoriassa voi käyttää pelimoottorin sisällä. Toinen tärkeä oppimistulos oli 3D-suunnittelussa käytettävien työvaiheiden syvempi ymmärtäminen.