Digimyynnin haasteet Savon Sanomissa
Räty, Maija (2015)
Räty, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100815235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100815235
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli sanomalehti Savon Sanomien myynnin kehittäminen digitaalisten tuotteiden osalta. Työssä haluttiin selvittää mainostajien mielipiteet Savon Sanomien mainosvaihtoehdoista ja verkkomainonnasta yleensä. Savon Sanomat on Keskisuomalainen-konsernin Savon alueella ilmestyvä maakuntalehti, jonka kokonaistavoittavuus on 269 000 lukijaa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin myyntiprosessia ja digitaalista markkinointia. Myyntiprosessia ja digitaalisen markkinoinnin haasteita peilattiin Savon Sanomien myyntiin ja verkkopalvelun mainosvaihtoehtoihin, joista saatiin kattava tieto haastattelemalla Savon Sanomien myyntihenkilöstöä. Työ oli tutkimusotteeltaan kvantitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä oli kysely, joka lähetettiin sähköpostitse Savon Sanomien 2434 yritysasiakkaalle. Vastauksia kyselyyn saatiin 175 kappaletta. Vastausprosentti jäi pieneksi, mutta vastaajamäärä voitaneen pitää riittävänä yleistysten tekemistä varten.
Kyselyn tulosten perusteella saatiin muutamia kehitysajatuksia myynnin tueksi. Tulosten perusteella asiakas kaipaa myyjän apua verkkomainonnan suunniteluun. Kaikki verkkokampanjat tulisi käydä asiakkaan kanssa läpi kampanjan jälkeen. Myös pienet yritykset voidaan ottaa verkkomainonnan myynnissä huomioon. Lisäksi verkkopalvelun hinta vaatii perustelua.
Toimeksiantaja Savon Sanomat voi kehittää myyntiään tulosten avulla. Jatkotutkimuksena erilaiset verkkomainonnan mittaamisen keinot, kuten selaushistorian seuraaminen, olisivat mielenkiintoisia ja toimisivat hyvänä apuvälineenä mediamyynnissä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin myyntiprosessia ja digitaalista markkinointia. Myyntiprosessia ja digitaalisen markkinoinnin haasteita peilattiin Savon Sanomien myyntiin ja verkkopalvelun mainosvaihtoehtoihin, joista saatiin kattava tieto haastattelemalla Savon Sanomien myyntihenkilöstöä. Työ oli tutkimusotteeltaan kvantitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä oli kysely, joka lähetettiin sähköpostitse Savon Sanomien 2434 yritysasiakkaalle. Vastauksia kyselyyn saatiin 175 kappaletta. Vastausprosentti jäi pieneksi, mutta vastaajamäärä voitaneen pitää riittävänä yleistysten tekemistä varten.
Kyselyn tulosten perusteella saatiin muutamia kehitysajatuksia myynnin tueksi. Tulosten perusteella asiakas kaipaa myyjän apua verkkomainonnan suunniteluun. Kaikki verkkokampanjat tulisi käydä asiakkaan kanssa läpi kampanjan jälkeen. Myös pienet yritykset voidaan ottaa verkkomainonnan myynnissä huomioon. Lisäksi verkkopalvelun hinta vaatii perustelua.
Toimeksiantaja Savon Sanomat voi kehittää myyntiään tulosten avulla. Jatkotutkimuksena erilaiset verkkomainonnan mittaamisen keinot, kuten selaushistorian seuraaminen, olisivat mielenkiintoisia ja toimisivat hyvänä apuvälineenä mediamyynnissä.