Kehittämistoimenpiteiden kohdentamisen työkalun suunnittelu ja toteutus : case: Mediatalo ESA
Nevala, Ida (2015)
Nevala, Ida
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100615175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100615175
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään strategista henkilöstön kehittämistä kehittämistoimenpiteiden kohdentamisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka voidaan vaikuttaa suurinta kehitystä vaativiin asioihin siten, että Mediatalo ESAn kehittämisen prosesseista saadaan yhä parempi hyöty. Selvitystyön tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaation käyttöön työkalu. Kehitettävän työkalun avulla pyritään vaikuttamaan aiempaa paremmin tekijöihin, joiden tuotto-odotukset ovat yrityksen kannalta suurimmat.
Projektin tutkimusstrategia on toimintatutkimus, ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin suoraa havainnointia ja haastattelua. Projektin aikana havainnoinnin tukena oli tutkimuspäiväkirja. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään strategiseen henkilöstötuottavuuden johtamiseen ja kehittämiseen. Teorian avulla on pyritty selvittämään, millaisin keinoin kehittämistoimenpiteitä voidaan kohdentaa ja millainen työkalu tukisi uutta toimintamallia. Tutkimuksen empiirisessä osassa tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla Mediatalo ESAn nykyisiä kehittämisen prosesseja ja haastattelemalla johtohenkilöitä työkalun kehittämistä varten.
Tutkimustulosten mukaan Mediatalo ESAn nykyisiä kehittämisen prosesseja voidaan tehostaa kohdentamalla kehittämistoimenpiteitä uudella tavalla, kuitenkaan lisäämättä kehittämiseen käytettäviä resursseja. Kehittämistoimenpiteiden kohdentamisen tueksi onnistuttiin rakentamaan työkalu, joka ohjaa toimintaa oikeaan suuntaan. Selvitystyö keskittyi kapeaan sektoriin eli henkilöstön kehittämiseen. Tutkimuksessa selvisi, että työkalua voidaan hyödyntää erilaisissa mitattavissa prosesseissa.
Nykyisiä kehittämistoimenpiteitä uudelleen kohdentamalla voidaan keskittyä niille alueille, joissa nähdään eniten kehityspotentiaalia. Kohdeorganisaation johdon kannustava ja myönteinen palaute projektia kohtaan tuki työkalun kehitystyötä. Yhä asiakaslähtöisempi ajattelu sisäisissä toiminnoissa on melko uusi, mutta vahvistuva trendi.
Projektin tutkimusstrategia on toimintatutkimus, ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin suoraa havainnointia ja haastattelua. Projektin aikana havainnoinnin tukena oli tutkimuspäiväkirja. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään strategiseen henkilöstötuottavuuden johtamiseen ja kehittämiseen. Teorian avulla on pyritty selvittämään, millaisin keinoin kehittämistoimenpiteitä voidaan kohdentaa ja millainen työkalu tukisi uutta toimintamallia. Tutkimuksen empiirisessä osassa tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla Mediatalo ESAn nykyisiä kehittämisen prosesseja ja haastattelemalla johtohenkilöitä työkalun kehittämistä varten.
Tutkimustulosten mukaan Mediatalo ESAn nykyisiä kehittämisen prosesseja voidaan tehostaa kohdentamalla kehittämistoimenpiteitä uudella tavalla, kuitenkaan lisäämättä kehittämiseen käytettäviä resursseja. Kehittämistoimenpiteiden kohdentamisen tueksi onnistuttiin rakentamaan työkalu, joka ohjaa toimintaa oikeaan suuntaan. Selvitystyö keskittyi kapeaan sektoriin eli henkilöstön kehittämiseen. Tutkimuksessa selvisi, että työkalua voidaan hyödyntää erilaisissa mitattavissa prosesseissa.
Nykyisiä kehittämistoimenpiteitä uudelleen kohdentamalla voidaan keskittyä niille alueille, joissa nähdään eniten kehityspotentiaalia. Kohdeorganisaation johdon kannustava ja myönteinen palaute projektia kohtaan tuki työkalun kehitystyötä. Yhä asiakaslähtöisempi ajattelu sisäisissä toiminnoissa on melko uusi, mutta vahvistuva trendi.