Ostolaskujen automatisointiprosessi : Case: Keminmaan kunta
Torikka, Ritva (2015)
Torikka, Ritva
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100615154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100615154
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää paras ratkaisu automatisoida toimeksiantajan ostolaskujen käsittely ja selvittää, mitä automatisointiprosessi on ja millaisia toimenpiteitä prosessi toimeksiantajalta vaatii. Työssä myös kerättiin käyttäjätietoa automatisoidun laskujenkäsittelyn helpottamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee ostolaskujen automatisointia ja sen onnistumiseen tarvittavia toimenpiteitä. Teoriaosassa käsitellään digitaalista taloushallintoa ja siitä etenkin ostolaskuja ja niiden käsittelyä, niin yleisellä kuin toimeksiantajan tasollakin. Empiirinen osio tutkii automatisointiprosessia ja kuvailee prosessin etenemistä toimeksiantajan kannalta.
Tutkimusaineisto kerättiin erilaisten dokumenttien ja havainnointien avulla sekä hyödyntäen kokemuksia toimeksiantajan ostoreskontrasta. Aineistoa kerättiin myös käyttäjäkyselyllä, ja se kohdennettiin automatisointiprosessin jo läpikäyneiden organisaatioiden työntekijöille, jotka ovat päivittäin tekemisissä ostolaskujen kanssa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kattavaa aineistoa toimeksiantajan ostolaskujen automatisoinnista ja automatisointiprosessin onnistuneesta läpiviemisestä. Käyttäjäkokemuksia toimeksiantajalta ei vielä voitu kerätä, mutta tutkimuksen käyttäjäkyselyn avulla saatiin hyödyllistä tietoa prosessin läpikäynnistä ostoreskontran näkökulmasta.
Ostolaskujen automatisointiin on tarjolla monia erilaisia ratkaisuja. Parhaan ratkaisun omien ostolaskujen automatisointiin saa määrittelemällä tarkoin omat tarpeensa. Omien tarpeiden määritteleminen ohjaa oikeaan suuntaan ja helpottaa sopivimman ratkaisun löytymistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee ostolaskujen automatisointia ja sen onnistumiseen tarvittavia toimenpiteitä. Teoriaosassa käsitellään digitaalista taloushallintoa ja siitä etenkin ostolaskuja ja niiden käsittelyä, niin yleisellä kuin toimeksiantajan tasollakin. Empiirinen osio tutkii automatisointiprosessia ja kuvailee prosessin etenemistä toimeksiantajan kannalta.
Tutkimusaineisto kerättiin erilaisten dokumenttien ja havainnointien avulla sekä hyödyntäen kokemuksia toimeksiantajan ostoreskontrasta. Aineistoa kerättiin myös käyttäjäkyselyllä, ja se kohdennettiin automatisointiprosessin jo läpikäyneiden organisaatioiden työntekijöille, jotka ovat päivittäin tekemisissä ostolaskujen kanssa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kattavaa aineistoa toimeksiantajan ostolaskujen automatisoinnista ja automatisointiprosessin onnistuneesta läpiviemisestä. Käyttäjäkokemuksia toimeksiantajalta ei vielä voitu kerätä, mutta tutkimuksen käyttäjäkyselyn avulla saatiin hyödyllistä tietoa prosessin läpikäynnistä ostoreskontran näkökulmasta.
Ostolaskujen automatisointiin on tarjolla monia erilaisia ratkaisuja. Parhaan ratkaisun omien ostolaskujen automatisointiin saa määrittelemällä tarkoin omat tarpeensa. Omien tarpeiden määritteleminen ohjaa oikeaan suuntaan ja helpottaa sopivimman ratkaisun löytymistä.