Peer related competence of immigrant children in a Finnish speaking day-care
Pääkkönen, Mari; Goodwin, Lainah (2015)
Pääkkönen, Mari
Goodwin, Lainah
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515142
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus, joka tutkii maahanmuuttajalasten sosiaalista pätevyyttä ikätoveriensa kanssa suomenkielisessä päiväkodissa. Lapset olivat kaikki iältään alle 7-vuotiaita. Tutkimus tehtiin osana meidän tutkintoa yhdessä Mainingin päiväkodin ja HELMO-projektin kanssa, mitkä toimivat opinnäytetyömme yhteistyökumppaneina. Tutkimus pyrki selvittämään tekijöitä, jotka vaikuttavat maahanmuuttajalasten pätevyyteen toimia yhdessä ikätovereidensa kanssa suomenkielisessä päiväkotiympäristössä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin kahta menetelmää; havainnointia ja osittain rakenneltua haastattelua. Havainnoinnit keskittyivät siihen miten lapset liittyvät mukaan ryhmiin, konfliktien selvittely, leikin ylläpitäminen, ikätoverien torjuminen & yhteistyö -teemojen ympärille. Osittain rakenneltujen haastatteluluiden tarkoituksena oli tukea havainnointien löydöksiä sekä syventyä tapoihin joita päiväkodin aikuiset käyttävät maahanmuuttajalasten tukemisessa.
Löydökset viittaavat siihen, että suurin haaste on lasten vähäinen suomenkielentaito ja se että oli yksilöllistä kuinka lapsi on vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa. Tutkimusta rajoitti tietämättömyys lasten taustoista, sillä emme pystyneet selvittämään esimerkiksi kauanko lapsi oli ollut suomenkielisessä ympäristössä. Lisäksi lasten rajoittunut suomenkielentaito estää heitä välittämästä heidän toiveitaan sosiaalisissa tilanteissa heidän tovereidensa kanssa. Tämä ei kuitenkaan ole este lapsen ja hänen ikätovereiden välisessä sosiaalistentaitojen kehityksessä. Asiat kuten leikin kieli on tärkeässä asemassa lapsen halutessa kehittää ja muodostaa kaverisuhteitaan. Taitoja kuten ryhmiin liittyminen ja kaverisuhteiden ylläpitäminen nuoressa iässä vaatii aikuisen tukea. Tässä tapauksessa se oli päiväkodin aikuiset.
Löydökset viittaavat siihen, että suurin haaste on lasten vähäinen suomenkielentaito ja se että oli yksilöllistä kuinka lapsi on vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa. Tutkimusta rajoitti tietämättömyys lasten taustoista, sillä emme pystyneet selvittämään esimerkiksi kauanko lapsi oli ollut suomenkielisessä ympäristössä. Lisäksi lasten rajoittunut suomenkielentaito estää heitä välittämästä heidän toiveitaan sosiaalisissa tilanteissa heidän tovereidensa kanssa. Tämä ei kuitenkaan ole este lapsen ja hänen ikätovereiden välisessä sosiaalistentaitojen kehityksessä. Asiat kuten leikin kieli on tärkeässä asemassa lapsen halutessa kehittää ja muodostaa kaverisuhteitaan. Taitoja kuten ryhmiin liittyminen ja kaverisuhteiden ylläpitäminen nuoressa iässä vaatii aikuisen tukea. Tässä tapauksessa se oli päiväkodin aikuiset.