Asiakastyytyväisyys palveluvalikoiman palveluihin Hämeenlinnan terveyshyötymallissa
Vuorivirta-Rautanen, Satu; Ripatcheva, Alina (2015)
Vuorivirta-Rautanen, Satu
Ripatcheva, Alina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia palveluvalikoiman palveluista Hämeenlinnan terveyshyötymallissa. Kohderyhmänä opinnäytetyössä oli terveyshyötymallin asiakkaat, jotka käyttävät paljon palveluita. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia ja tyytyväisyyttä erilaisiin palveluihin, joita terveyshyötymalli tarjoaa. Terveyshyötypalveluiden palveluvalikoimaan kuuluvat lääkärin- ja sairaanhoitajan vastaanotto, fysioterapeutin palvelut, ryhmätoiminta, tavoitteelliset puhelut ja eOmahoito.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen eli kvalitatiivien. Haastattelut nauhoitettiin ja sen jälkeen litteroitiin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa terveyshyötymallin asiakasta.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä terveyshyötypalveluihin. eOmahoitoa hyödynnettiin myös paljon, siinä koettiin kuitenkin myös jonkin verran haasteita. Omahoitajaan asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä. Moni asiakas oli tyytyväinen moniammatillisen tiimin antamaan tukeen omahoidon ohjauksessa. Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa asiakkaiden erilaisista kokemuksista terveyshyötymallin palveluista ja siitä, miten asiakkaat toivoisivat, että palveluita kehitettäisiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että terveyshyötypalveluiden asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä palveluvalikoiman palveluihin. Kehitystä asiakkaat kaipasivat eniten ryhmätoimintaan, etenkin asiakkaat halusivat enemmän mahdollisuuksia keskustella muun ryhmän kanssa saaden vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen eli kvalitatiivien. Haastattelut nauhoitettiin ja sen jälkeen litteroitiin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa terveyshyötymallin asiakasta.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä terveyshyötypalveluihin. eOmahoitoa hyödynnettiin myös paljon, siinä koettiin kuitenkin myös jonkin verran haasteita. Omahoitajaan asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä. Moni asiakas oli tyytyväinen moniammatillisen tiimin antamaan tukeen omahoidon ohjauksessa. Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa asiakkaiden erilaisista kokemuksista terveyshyötymallin palveluista ja siitä, miten asiakkaat toivoisivat, että palveluita kehitettäisiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että terveyshyötypalveluiden asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä palveluvalikoiman palveluihin. Kehitystä asiakkaat kaipasivat eniten ryhmätoimintaan, etenkin asiakkaat halusivat enemmän mahdollisuuksia keskustella muun ryhmän kanssa saaden vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta.