Opiskelijoiden kokemukset vapaaehtoistoiminnasta hoitotyön koulutuksessa
Luhtasaari, Mari (2015)
Luhtasaari, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092914989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092914989
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia vapaaehtoistyöstä hoitotyön koulutuksessa. Hoitotyön opiskelijat tekivät vapaaehtoistyötä erilaisissa järjestöissä 60 tuntia. Vapaaehtoistyön jakso sisältyi hoitotyön perusteet opintojaksoon.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin Service-learning käsitettä, sekä opiskelijoiden vapaaehtoistyötä. Selvitettiin myös, mitä vapaaehtoistyö käsitteenä tarkoittaa. Opinnäytetyö on kvantitatiivinen. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Opiskelijat saivat sähköpostiinsa saatekirjeineen linkin, jonka kautta pääsivät vastaamaan teoriatiedon avulla laadittuun kyselyyn. Lomakkeessa oli pääasiassa suljettuja kysymyksiä, mutta myös muutama avoin kysymys vastauksia täydentämään.
Vastaukset koottiin pylvästaulukoihin. Eniten positiivisia vastauksia tuli yhteistyötaitojen kehittymiseen sekä vapaaehtoistyön merkityksen ymmärtämiseen liittyvissä kysymyksissä. Myös kokemusten jakaminen opiskelijatovereiden kanssa oli opiskelijoiden mielestä tärkeää.
Eri mieltä oltiin eniten väitteissä, jossa väitettiin vapaaehtoistyön olevan mielekäs vapaa-ajanviettotapa. Opiskelijat olivat erimieltä myös identiteetin, oman arvomaailman ja itsetuntemuksen kehitykseen liittyvissä väitteissä. Avoimissa kysymyksissä korostui selvästi opiskelijoiden mielipide liian suuresta tuntimäärästä vapaaehtoistyössä sekä opettajan tuen vähäisyys. Vapaaehtoistyön organisaatioilta opiskelijat toivoivat enemmän neuvoja ja perehdytystä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin Service-learning käsitettä, sekä opiskelijoiden vapaaehtoistyötä. Selvitettiin myös, mitä vapaaehtoistyö käsitteenä tarkoittaa. Opinnäytetyö on kvantitatiivinen. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Opiskelijat saivat sähköpostiinsa saatekirjeineen linkin, jonka kautta pääsivät vastaamaan teoriatiedon avulla laadittuun kyselyyn. Lomakkeessa oli pääasiassa suljettuja kysymyksiä, mutta myös muutama avoin kysymys vastauksia täydentämään.
Vastaukset koottiin pylvästaulukoihin. Eniten positiivisia vastauksia tuli yhteistyötaitojen kehittymiseen sekä vapaaehtoistyön merkityksen ymmärtämiseen liittyvissä kysymyksissä. Myös kokemusten jakaminen opiskelijatovereiden kanssa oli opiskelijoiden mielestä tärkeää.
Eri mieltä oltiin eniten väitteissä, jossa väitettiin vapaaehtoistyön olevan mielekäs vapaa-ajanviettotapa. Opiskelijat olivat erimieltä myös identiteetin, oman arvomaailman ja itsetuntemuksen kehitykseen liittyvissä väitteissä. Avoimissa kysymyksissä korostui selvästi opiskelijoiden mielipide liian suuresta tuntimäärästä vapaaehtoistyössä sekä opettajan tuen vähäisyys. Vapaaehtoistyön organisaatioilta opiskelijat toivoivat enemmän neuvoja ja perehdytystä.