Laitilan hevosharrastekeskuksen markkinoinnin kehittäminen
Raitio, Petra (2015)
Raitio, Petra
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092714924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092714924
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia markkinoinnin kehittämistä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Laitilan Hevosharrastekeskuksen kanssa. Työn tarkoituksena oli selvittää markkinoinnin tehokkuutta ja sen lisäämistä sekä uusasiakashankinnan keinoja. Tavoitteena oli tutkia ja kehittää Laitilan Hevosharrastekeskuksen markkinointia ja tuoda yritykselle markkinoinnin avulla laajempi asiakaskunta. Tutkimuksen käsitteellinen viitekehys seuraa opinnäytetyön sisällysluetteloa ja käsittää palvelut ja niiden laadun, kilpailukeinot sekä uusasiakashankinnan, joista kehittyy markkinoinnin kehittämistä. Tutkimuksen teoriaosuus käsitteli palveluita, niiden laatua sekä yrityksen kilpailukeinoja esimerkiksi 7 P:tä mallin mukaisesti, joihin kuuluu tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, asiakkaat, fyysinen ympäristö ja palvelujen tuotantoprosessi. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös uusasiakashankintaa. Empiirisessä osassa pyrittiin saamaan selville, miten Harrastekeskus voi markkinoida itseään, jotta asiakaskunta kasvaisi ja tulisi tietoiseksi kaikista palveluista. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sitä varten haastateltiin toista yrityksen perustajista. Lisäksi empiirisessä osassa käytettiin apuna tutkijan omaa havainnointia.