Asiantuntijapalvelun tuotekehitys : Julkisomisteiselle yhteisölle suunnattu sijoituspalvelu
Snellman-Virta, Mervi (2015)
Snellman-Virta, Mervi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092714919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092714919
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää pankin sijoitusneuvontaa julkisomisteisille yhtiöille. Tarve sijoitusneu-vonnan kehittämiselle oli seurausta poikkeuksellisen matalasta korkotasosta markkinoilla, mikä oli asettanut haas-teita yhtiöiden kassavarojen tuottavuudelle. Julkisomisteisten yhtiöiden tavoite kassaylijäämän tuotolle on inflaa-tion ylittävä tuotto. Käytännössä tuoton saamiseksi joudutaan hyödyntämään talletuksien sijaan muita sijoi-tusinstrumentteja, koska talletuksille ei saatu riittävää korkoa. Parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi sijoittami-sen tavoite ja rajoitteet pitäisi määritellä organisaation sisäisellä ohjeistuksella. Pankki suosittelee asiakkaille sijoi-tuspolitiikan laatimista Portfolio 360° -palvelua hyödyntämällä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten kuntaomis-teisille asiakkaille tarjottavaa Portfolio 360° -asiantuntijapalvelua voidaan kehittää julkisomisteisen yhtiön tarpeet ja Suomen Kuntaliitto ry:n sijoitussuositukset huomioiden. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisten käytännön toimen-piteiden avulla yhtiöiden sijoituspolitiikan tekemistä voidaan edistää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa rakenne koostui teorian ja empirian vuoropuhelusta. Teoriassa selvitettiin asiantuntijapalvelun tuotekehityksen kolmea pääaluetta: prosessia, sisällön kehitystä ja asiantuntijan roolia palvelun tuottamisessa. Myyntiprosessia lähestyttiin sekä organisaation sisäisestä näkökulmasta palvelun tuotannon osalta että asiakkaalle näkyvästä prosessista. Empiriassa haastateltiin Nordean työntekijöitä, Suomen Kuntaliitto ry:n asiantuntijaa ja julkisomisteista case-organisaatiota. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Nordea Pankki Suomi Oyj. Tutkimuksen tekijä työskentelee toimeksiantajan palveluksessa asiantuntijatehtävässä yrityksen sijoituspäällikkönä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että julkisomisteisille yhtiöille tarjottavaa Portfolio 360° -palvelua on kehitettävä kuntasektorin tarpeet huomioiden. Tällaisia tarpeita olivat ensinnäkin prosessin tehostaminen aikatauluttamalla ja helpottamalla päätöksentekoa. Erityisesti kuntakonsernin sijoitusohjeistuksen kehittäminen asiantuntijan johdolla koettiin tärkeänä. Toiseksi julkisomisteisille yhtiöille tehtävää sijoituspolitiikkaa laatiessa riskien tunnistaminen ja arvioiminen oli olennaista. Kuntaliitto suositteli sijoitusohjeistuksen tekemistä nämä asiat huomioiden, mutta ei velvoittanut taholtaan noudattamaan yksittäisiä ohjeita. Viimeisimpänä kehityskohteena oli asiantuntijatyö, josta keskeisimpänä tutkimustuloksena havaittiin, että julkisomisteisille yhtiöille tarjottavien sijoitusratkaisujen tuli olla kuntasektorille räätälöityjä. Asiantuntijan täytyi perustella sijoitusratkaisut siten, että ne perustuivat asiakkaan liiketoiminnan tuntemiseen. Yhteenvetona voitiin todeta, että tutkimuksen tulokset antoivat vastauksia asetettuihin kysymyksiin, mutta herättivät myös aihetta jatkotutkimuksille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa rakenne koostui teorian ja empirian vuoropuhelusta. Teoriassa selvitettiin asiantuntijapalvelun tuotekehityksen kolmea pääaluetta: prosessia, sisällön kehitystä ja asiantuntijan roolia palvelun tuottamisessa. Myyntiprosessia lähestyttiin sekä organisaation sisäisestä näkökulmasta palvelun tuotannon osalta että asiakkaalle näkyvästä prosessista. Empiriassa haastateltiin Nordean työntekijöitä, Suomen Kuntaliitto ry:n asiantuntijaa ja julkisomisteista case-organisaatiota. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Nordea Pankki Suomi Oyj. Tutkimuksen tekijä työskentelee toimeksiantajan palveluksessa asiantuntijatehtävässä yrityksen sijoituspäällikkönä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että julkisomisteisille yhtiöille tarjottavaa Portfolio 360° -palvelua on kehitettävä kuntasektorin tarpeet huomioiden. Tällaisia tarpeita olivat ensinnäkin prosessin tehostaminen aikatauluttamalla ja helpottamalla päätöksentekoa. Erityisesti kuntakonsernin sijoitusohjeistuksen kehittäminen asiantuntijan johdolla koettiin tärkeänä. Toiseksi julkisomisteisille yhtiöille tehtävää sijoituspolitiikkaa laatiessa riskien tunnistaminen ja arvioiminen oli olennaista. Kuntaliitto suositteli sijoitusohjeistuksen tekemistä nämä asiat huomioiden, mutta ei velvoittanut taholtaan noudattamaan yksittäisiä ohjeita. Viimeisimpänä kehityskohteena oli asiantuntijatyö, josta keskeisimpänä tutkimustuloksena havaittiin, että julkisomisteisille yhtiöille tarjottavien sijoitusratkaisujen tuli olla kuntasektorille räätälöityjä. Asiantuntijan täytyi perustella sijoitusratkaisut siten, että ne perustuivat asiakkaan liiketoiminnan tuntemiseen. Yhteenvetona voitiin todeta, että tutkimuksen tulokset antoivat vastauksia asetettuihin kysymyksiin, mutta herättivät myös aihetta jatkotutkimuksille.