Kehittävästä dialogista Kehittävään vuoropuheluun : Henkilöstön osaamiskartoitus- ja kehityskeskustelujärjestelmän konseptointi Hyvinkään kaupungilla
Ruokolampi, Virpi (2015)
Ruokolampi, Virpi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092514893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092514893
Tiivistelmä
Työelämän ja toimintaympäristön muutokset, tiukat taloudelliset resurssit, nopea digitalisoituminen sekä työväestön ja asiakkaiden muuttuvat odotukset palvelutuotannossa haastavat nykyiset henkilöstöjohtamisen toimintatavat. Organisaation strategisten tavoitteiden lanseeraamiseen, henkilöstön osaamisen havaitsemiseen, kehittymisen tukemiseen ja innovatiivisuuden hyödyntämiseen tarvitaan konkreettisia työvälineitä päivittäisjohtamisen tueksi. Työvälineiden on vastattava toimintaympäristön muuttuneisiin odotuksiin tuottaen helposti prosessoitavaa tietoa henkilöstön kehittämistä, osaamisen vahvistamista, henkilöstösuunnittelua sekä rekrytointitarpeiden kartoittamista varten.
Tämä tutkimushanke toteutettiin toimintatutkimuksena Hyvinkään kaupungin toimintaorganisaatiossa vuosina 2014–2015. Tutkimus rajautui noin 400 henkilöön Hyvinkään kaupungin perusturvan sekä keskushallinnon toimialoilta. Hanke pohjautui FT Heli Ahosen Kehittävän dialogin toimintajärjestelmään, joka nivoo yhteen yksilön ja yhteisön oppijuuden, organisaation strategisten päämäärien vaatimukset sekä näiden yhdessä muodostamat edellytykset organisaation toiminnan kokonaisuuden kehitykselle.
Hyvinkään kaupungin henkilöstön johtamisjärjestelmät olivat tutkimuksen lähtötilanteessa hajanaisia ja kaipasivat yhtenäistämistä sekä digitalisoimista. Tutkimuksella haettiin vastauksia ensinnäkin siihen, onko Kehittävän dialogin toimintaperiaatetta vastaava sähköinen järjestelmä löydettävissä ja toiseksi, voidaanko dialogimallista luoda uudenlainen toimintakonsepti, joka on laajennettavissa kaikille kaupungin toimialoille. Molempiin tutkimuskysymyksiin saatiin myönteinen vastaus.
Tutkimuksen tuloksena konseptoitiin uudenlainen digitalisoitu Kehittävän vuoropuhelun malli, joka on laajennettavissa erityppisiin toimintaympäristöihin ja organisaatioihin. Kehittävä vuoropuhelu on paitsi systemaattinen, prosessinomainen osaamiskartoitus- ja kehityskeskustelumenetelmä, myös sähköinen ja konkreettinen henkilöstöjohtamisen työkalu. Sen avulla organisaation strategiset painopisteet, asiakkaiden muuttuvat odotukset sekä henkilöstön yksilölliset ja työyhteisön yhteiset kehittymis- ja oppimistavoitteet saadaan näkyviksi, yhtenäisiksi sekä toiminnan painopisteitä tukeviksi.
Tämä tutkimushanke toteutettiin toimintatutkimuksena Hyvinkään kaupungin toimintaorganisaatiossa vuosina 2014–2015. Tutkimus rajautui noin 400 henkilöön Hyvinkään kaupungin perusturvan sekä keskushallinnon toimialoilta. Hanke pohjautui FT Heli Ahosen Kehittävän dialogin toimintajärjestelmään, joka nivoo yhteen yksilön ja yhteisön oppijuuden, organisaation strategisten päämäärien vaatimukset sekä näiden yhdessä muodostamat edellytykset organisaation toiminnan kokonaisuuden kehitykselle.
Hyvinkään kaupungin henkilöstön johtamisjärjestelmät olivat tutkimuksen lähtötilanteessa hajanaisia ja kaipasivat yhtenäistämistä sekä digitalisoimista. Tutkimuksella haettiin vastauksia ensinnäkin siihen, onko Kehittävän dialogin toimintaperiaatetta vastaava sähköinen järjestelmä löydettävissä ja toiseksi, voidaanko dialogimallista luoda uudenlainen toimintakonsepti, joka on laajennettavissa kaikille kaupungin toimialoille. Molempiin tutkimuskysymyksiin saatiin myönteinen vastaus.
Tutkimuksen tuloksena konseptoitiin uudenlainen digitalisoitu Kehittävän vuoropuhelun malli, joka on laajennettavissa erityppisiin toimintaympäristöihin ja organisaatioihin. Kehittävä vuoropuhelu on paitsi systemaattinen, prosessinomainen osaamiskartoitus- ja kehityskeskustelumenetelmä, myös sähköinen ja konkreettinen henkilöstöjohtamisen työkalu. Sen avulla organisaation strategiset painopisteet, asiakkaiden muuttuvat odotukset sekä henkilöstön yksilölliset ja työyhteisön yhteiset kehittymis- ja oppimistavoitteet saadaan näkyviksi, yhtenäisiksi sekä toiminnan painopisteitä tukeviksi.