Designing effective pre-flight airport security information in electronic format : Case study: Vilnius International Airport
Petrenko, Ernestas (2015)
Petrenko, Ernestas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092514889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092514889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön alkuasetelma tulee toisesta työharjoittelustani Vilnan kansainväliseltä lentokentältä. Saatu ilmailualan turvallisuuskokemus osoitti, että asiakkailla on puutteellinen tietotaso ilmailu- ja lentokenttäturvallisuudesta ja että lentokentän tiedonanto on vanhanaikaista.
Opinnäytetyön yleinen tarkoitusperä on puoltaa painopisteen laajentamista ainoastaan lentokentän terminaalien kehittämisestä kustannustehokkaaseen tiedon esittämiseen ennen lentoa. Lentokenttä valmistaisi matkustajan lentokenttäpalvelujen käyttöön, mikä hyödyttäisi molempia osapuolia. Interaktiivisuutta painotetaan tulevaisuuden kehittämisen visiona. Tämä asiakirja hahmottelee tehokkaat matkustajatiedottamistavat koskien ilmailuturvallisuuden sääntöjä ja asetuksia elektronisessa muodossa, käyttäen staattista ja interaktiivista neuvontamateriaalia. Passenger-to-Airport (P2A) tiedotuskonsepti esitellään noudatettavana visiona infrastruktuurin kehittämiseksi lentokentän ylläpito-organisaatiolle.
Opinnäytetyö esittelee tarkan matkustajatiedotuksen myönteiset vaikutukset sekä niiden myötävaikutukset lentokentän kokonaisvaltaiseen tehokkuuteen.
Opinnäytetyö esittelee tehokkaan tiedon taustatekijät, sekä teorian yksilöllisistä oppimistyyleistä että tiedon havaintokyvystä, jonka avulla lukija voi seurata olettamuksieni alkuperiä. Tiedon esittämisen myönteiset sekä kielteiset osatekijät esitellään perusteellisesti.
Koska tuote opinnäytetyön, lentokenttien turvallisuutta verkkosivun kehityksen idea, vaiheet ja mahdollisuus ulkoasun Vilnan kansainvälinen lentokenttä on esitetty yhteistyössä turvallisuus toimitusjohtaja koordinaattori.Tuotoksena opinnäytetyö esittelee esitettävän pakollisen ja valinnaisen tiedon sisällön, kuten sen mitä tietoa lentokentän tiedotuskanavien pitää sisältää ja miten se pitää suunnitella, jotta matkustajille välitettävä turvallisuustieto on selkeää ja johdonmukaista. Tämän lisäksi esitellään "Item Recognition Tool" -työkalun idea.
Lopuksi asiakirja sisältää arvion neljän eri lentokentän verkkosivujen tiedon esittämisen tehokkuudesta, opinnäytetyössä esiteltyjen suositusten mukaan. Jokaisen verkkosivun kuvaus sisältää yksilölliset ehdotukset tiedon esittämisen tehokkuuden parantamiseksi. Sen lisäksi esitellään mahdollinen ulkoasu Vilnan kansainvälisen lentokentän turvallisuusverkkosivuille englanniksi.
Opinnäytetyön yleinen tarkoitusperä on puoltaa painopisteen laajentamista ainoastaan lentokentän terminaalien kehittämisestä kustannustehokkaaseen tiedon esittämiseen ennen lentoa. Lentokenttä valmistaisi matkustajan lentokenttäpalvelujen käyttöön, mikä hyödyttäisi molempia osapuolia. Interaktiivisuutta painotetaan tulevaisuuden kehittämisen visiona. Tämä asiakirja hahmottelee tehokkaat matkustajatiedottamistavat koskien ilmailuturvallisuuden sääntöjä ja asetuksia elektronisessa muodossa, käyttäen staattista ja interaktiivista neuvontamateriaalia. Passenger-to-Airport (P2A) tiedotuskonsepti esitellään noudatettavana visiona infrastruktuurin kehittämiseksi lentokentän ylläpito-organisaatiolle.
Opinnäytetyö esittelee tarkan matkustajatiedotuksen myönteiset vaikutukset sekä niiden myötävaikutukset lentokentän kokonaisvaltaiseen tehokkuuteen.
Opinnäytetyö esittelee tehokkaan tiedon taustatekijät, sekä teorian yksilöllisistä oppimistyyleistä että tiedon havaintokyvystä, jonka avulla lukija voi seurata olettamuksieni alkuperiä. Tiedon esittämisen myönteiset sekä kielteiset osatekijät esitellään perusteellisesti.
Koska tuote opinnäytetyön, lentokenttien turvallisuutta verkkosivun kehityksen idea, vaiheet ja mahdollisuus ulkoasun Vilnan kansainvälinen lentokenttä on esitetty yhteistyössä turvallisuus toimitusjohtaja koordinaattori.Tuotoksena opinnäytetyö esittelee esitettävän pakollisen ja valinnaisen tiedon sisällön, kuten sen mitä tietoa lentokentän tiedotuskanavien pitää sisältää ja miten se pitää suunnitella, jotta matkustajille välitettävä turvallisuustieto on selkeää ja johdonmukaista. Tämän lisäksi esitellään "Item Recognition Tool" -työkalun idea.
Lopuksi asiakirja sisältää arvion neljän eri lentokentän verkkosivujen tiedon esittämisen tehokkuudesta, opinnäytetyössä esiteltyjen suositusten mukaan. Jokaisen verkkosivun kuvaus sisältää yksilölliset ehdotukset tiedon esittämisen tehokkuuden parantamiseksi. Sen lisäksi esitellään mahdollinen ulkoasu Vilnan kansainvälisen lentokentän turvallisuusverkkosivuille englanniksi.