"Päämäärä samassa suunnassa" : Kasvatuskumppanuus vanhempien kokemana Nurmijärven kunnan päiväkodissa
Kiuru, Saana; Harju, Sini (2015)
Kiuru, Saana
Harju, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092414852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092414852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta Nurmijärven kunnan päiväkodissa. Kasvatuskumppanuudella tarkoitetaan päiväkodin henkilökunnan ja vanhempien välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden toteutuvan tällä hetkellä sekä mitä odotuksia vanhemmilla on kasvatuskumppanuutta kohtaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös vanhempien mahdollisia kehittämisehdotuksia kasvatuskumppanuuteen liittyen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerätiin vanhemmilta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella keväällä 2015. Kyselylomakkeita jaettiin 57 kappaletta ja vastauksia saatiin 19. Tutkimuksen vastausprosentti oli 34%. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin avokysymysten kohdalla aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, ja muiden kysymysten kohdalla hyödynnettiin tilastollisia menetelmiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta, varhaiskasvatuksesta ja kasvatuskumppanuudesta. Varhaiskasvatuksen osiossa käsitellään varhaiskasvatuksen yhteiskunnallista asemaa, varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä varhaiskasvatusta Nurmijärvellä. Kasvatuskumppanuutta lähestytään kasvatuskumppanuuden rakentumisen ja periaatteiden kautta. Teoriaosuuteen kuuluu myös vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa, kasvatuskumppanuuden ja osallisuuden haasteet sekä eettisyys kasvatuskumppanuudessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutuvan tällä hetkellä hyvin. Erityisen hyvänä pidettiin vuorovaikutusta, käytännön yhteistyötä, tiedonkulkua sekä henkilökunnan toimintaa. Vanhemmat odottivat kasvatuskumppanuudelta avoimuutta, luottamusta, dialogisuutta, yhteistyötä, kunnioitusta, lapsilähtöisyyttä sekä henkilökunnan osaamista. Vanhemmat olivat kasvatuskumppanuuteen pääasiassa tyytyväisiä tällä hetkellä, kehittämisenkohteiksi mainittiin ainoastaan henkilöstön pysyvyys, kasvatuskeskustelujen lisääminen sekä halu saada enemmän tietoa lapsen päivästä esimerkiksi nettisovelluksen avulla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerätiin vanhemmilta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella keväällä 2015. Kyselylomakkeita jaettiin 57 kappaletta ja vastauksia saatiin 19. Tutkimuksen vastausprosentti oli 34%. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin avokysymysten kohdalla aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, ja muiden kysymysten kohdalla hyödynnettiin tilastollisia menetelmiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta, varhaiskasvatuksesta ja kasvatuskumppanuudesta. Varhaiskasvatuksen osiossa käsitellään varhaiskasvatuksen yhteiskunnallista asemaa, varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä varhaiskasvatusta Nurmijärvellä. Kasvatuskumppanuutta lähestytään kasvatuskumppanuuden rakentumisen ja periaatteiden kautta. Teoriaosuuteen kuuluu myös vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa, kasvatuskumppanuuden ja osallisuuden haasteet sekä eettisyys kasvatuskumppanuudessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutuvan tällä hetkellä hyvin. Erityisen hyvänä pidettiin vuorovaikutusta, käytännön yhteistyötä, tiedonkulkua sekä henkilökunnan toimintaa. Vanhemmat odottivat kasvatuskumppanuudelta avoimuutta, luottamusta, dialogisuutta, yhteistyötä, kunnioitusta, lapsilähtöisyyttä sekä henkilökunnan osaamista. Vanhemmat olivat kasvatuskumppanuuteen pääasiassa tyytyväisiä tällä hetkellä, kehittämisenkohteiksi mainittiin ainoastaan henkilöstön pysyvyys, kasvatuskeskustelujen lisääminen sekä halu saada enemmän tietoa lapsen päivästä esimerkiksi nettisovelluksen avulla.