Seikkailukasvatus lasten osallisuuden vahvistajana : Muurlan varhaiskasvatusyksikön kehittämishanke
Leinonen, Hanne (2015)
Leinonen, Hanne
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314816
Tiivistelmä
Seikkailukasvatus lasten osallisuuden vahvistajana –Muurlan varhaiskasvatusyksikön kehittämishanke oli käynnissä kevään ja kesän 2015 aikana. Siihen osallistui yhteensä noin 40 4–6 -vuotiasta lasta ja kuusi aikuista Salon kaupungin varhaiskasvatusyksiköstä Muurlasta sekä sosionomi (AMK) lastentarhanopettaja –opiskelija Turun ammattikorkeakoulusta. Kehittämishankkeen lähtökohtana oli, varhaiskasvatusyksikön painotuksen mukaisesti, yhdistää luonto, liikunta ja elämyksellisyys seikkailukasvatuksessa varhaiskasvatuksen sisällölliset orientaatiot huomioiden.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa seikkailukasvatuksen avulla. Tähän tavoitteeseen pyrittiin tukemalla lasten osallisuutta kehittämishankkeen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Kehittämishankkeen ensisijaisena kehittämistehtävänä oli luoda toimiva ja käyttökelpoinen opas varhaiskasvatuksen seikkailutoiminnasta. Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi kehittämishankeraportin teoriaosuuteen pohjautuva seikkailukasvatusopas varhaiskasvatuksen työntekijöille. Oppaaseen koottiin seikkailukasvatuksen teoriaa sekä ohjeita seikkailukasvatusta ohjaavalle kasvattajalle ja seikkailun järjestäminen suunnittelusta toteutukseen ja purkuun. Lisäksi oppaaseen koottiin yli 30 harjoitusta, joiden toimivuutta kokeiltiin kehittämishankkeen edetessä.
Kehittämishankeraportti sisältää teoriaosuuden, jossa tarkastellaan varhaiskasvatusta, seikkailukasvatusta sekä lasten osallisuutta. Kehittämishankeosuudessa puolestaan kuvataan hankkeen prosessi, menetelmät sekä tuotos. Lopuksi raportissa arvioidaan kehittämishankkeen onnistumista.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa seikkailukasvatuksen avulla. Tähän tavoitteeseen pyrittiin tukemalla lasten osallisuutta kehittämishankkeen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Kehittämishankkeen ensisijaisena kehittämistehtävänä oli luoda toimiva ja käyttökelpoinen opas varhaiskasvatuksen seikkailutoiminnasta. Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi kehittämishankeraportin teoriaosuuteen pohjautuva seikkailukasvatusopas varhaiskasvatuksen työntekijöille. Oppaaseen koottiin seikkailukasvatuksen teoriaa sekä ohjeita seikkailukasvatusta ohjaavalle kasvattajalle ja seikkailun järjestäminen suunnittelusta toteutukseen ja purkuun. Lisäksi oppaaseen koottiin yli 30 harjoitusta, joiden toimivuutta kokeiltiin kehittämishankkeen edetessä.
Kehittämishankeraportti sisältää teoriaosuuden, jossa tarkastellaan varhaiskasvatusta, seikkailukasvatusta sekä lasten osallisuutta. Kehittämishankeosuudessa puolestaan kuvataan hankkeen prosessi, menetelmät sekä tuotos. Lopuksi raportissa arvioidaan kehittämishankkeen onnistumista.