Radiosketsin rakentaminen mainosradioon : Case: Jussi Kepuli -radiosketsi
Huovinen, Jussi (2015)
Huovinen, Jussi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092214786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092214786
Tiivistelmä
Radiosketsin rakentaminen on monimuotoinen projekti, jossa tärkeää on kuuntelijan
huomioon ottaminen. Varsinkin mainosradiossa seurataan tarkasti kuulijoiden
ikää ja sukupuolta. Radiossa pätevät oikeastaan samat draamanlait kuin missä
tahansa tuotannossa, mutta huomio tulee kiinnittää myös siihen, että kuvaa ei ole.
Rakensin mainosradio NRJ:lle jatkuvan radiosketsin Vancouverin olympialaisista
vuonna 2010. Sketsejä on 12 kappaletta, ja ne kertovat olympiareportteri Jussi
Kepulin edesottamuksista Vancouverissa. Ideana on yksinkertaisesti se, että Radio
NRJ on lähettänyt harjoittelija Jussi Kepulin Vancouverin olympialaisiin raportoimaan
olympiatapahtumista. Raportti kuultiin joka aamu, NRJ:n aamupoikien
ohjelmassa klo 6–10. Raportin tarkoituksena oli olla hauska 25–30-vuotiaiden mielestä,
ja sen piti ottaa huomioon myös naiset, sillä Radio NRJ:n kuulijakunnassa
on suuri osa naisia. Sketsin hauskuutta lähdettiin rakentamaan hahmon tyhmyyden
ja epäonnistumisten kautta. Sketsien tarkoitus oli antaa kuulijoille erilainen
näkökulma olympialaisista ja saada kuulijat hymyilemään.
huomioon ottaminen. Varsinkin mainosradiossa seurataan tarkasti kuulijoiden
ikää ja sukupuolta. Radiossa pätevät oikeastaan samat draamanlait kuin missä
tahansa tuotannossa, mutta huomio tulee kiinnittää myös siihen, että kuvaa ei ole.
Rakensin mainosradio NRJ:lle jatkuvan radiosketsin Vancouverin olympialaisista
vuonna 2010. Sketsejä on 12 kappaletta, ja ne kertovat olympiareportteri Jussi
Kepulin edesottamuksista Vancouverissa. Ideana on yksinkertaisesti se, että Radio
NRJ on lähettänyt harjoittelija Jussi Kepulin Vancouverin olympialaisiin raportoimaan
olympiatapahtumista. Raportti kuultiin joka aamu, NRJ:n aamupoikien
ohjelmassa klo 6–10. Raportin tarkoituksena oli olla hauska 25–30-vuotiaiden mielestä,
ja sen piti ottaa huomioon myös naiset, sillä Radio NRJ:n kuulijakunnassa
on suuri osa naisia. Sketsin hauskuutta lähdettiin rakentamaan hahmon tyhmyyden
ja epäonnistumisten kautta. Sketsien tarkoitus oli antaa kuulijoille erilainen
näkökulma olympialaisista ja saada kuulijat hymyilemään.