Developing a Communications Plan for a Travel Agency
Hedman, Ida (2015)
Hedman, Ida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091814708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091814708
Tiivistelmä
Viestintä tänä päivänä on vaativampaa kuin koskaan ennen. Viestinnän nopeatempoisuus, nykypäivän teknologia ja asiakkaiden kasvava tietoisuus ympäristöstään luovat haasteita matkatoimistoille viestinnässään ja markkinoinnissaan. Nykyteknologian on tuonut palvelualoille omat paineensa; suuri tietomäärä on kasvattanut ihmisten halua valita palveluita, jotka tukevat ympäristö sekä eko-logisesti että sosiaalisesti. Tämän lisäksi palvelun laatu koetaan entistä vahvempana tekijänä pal-veluntarjoajaa valittaessa.
Tässä opinnäytetyössä seurataan viestintäsuunnitelman kehittämistä matkatoimistolle. Tämä opinnäytetyö keskittyy viestintään ja sen eri vaikutusalueisiin yrityksen jokapäiväisissä toimissa, silti pi-täen asiakkaan keskiössä. Painopisteenä viestinnän suunnittelussa on annettu eri sosiaalisen median kanaville markkinoinnissa. Viestintäsuunnitelma on luotu tukemaan yrityksen tavoitetta kasvattaa asiakasmääräänsä.
Menetelminä viestinnän suunnittelussa käytettiin keskustelua, havainnointia ja vertailua. Näiden menetelmien pohjalta saatiin selville viestinnän nykytila, sekä selvitettiin mahdollisia puutteita viestinnässä. Palvelumuotoilumenetelmiä, kuten palvelupolku ja persoonat, otettiin käyttöön jotta suunnitteluprosessissa saataisiin kattava kuva asiakkaiden tarpeista. Matkatoimiston henkilökunta sekä johtoporras olivat jatkuvasti mukana viestinnän kehittämisessä niin keskusteluiden kuin ideariihien kautta. Näin saatiin toteutettua viestintäsuunnitelma, joka parhaiten sopii yrityksen toi-miin ja tukee henkilökuntaa heidän jokapäiväisissä tehtävissään, unohtamatta asiakkaita.
Lopullinen viestintäsuunnitelma keskittyy vahvasti sisäiseen viestinään ja sen eri prosesseihin. Ajatuksena oli, että toimiva sisäinen viestintä, toimisi kaiken viestinnän pohjana, ja näin tukisi parhaiten yrityksen tavoitteiden saavuttamista. Suunnitelma sisältää myös konkreettisia ohjeita markkinointiin, määritelmät kohderyhmille, kanaville sekä vastuualeille, ja aikataulun viestinnälle. Erityisen suuren huomion suunnitelmassa ovat saaneet eri sosiaalisen median kanavat, sekä niiden käyttötarkoitukset. Konkreettiset esimerkit henkilökunnalle niin viestintään että markkinointiin ja selkeät työnkuvat ovat myös lueteltu suunnitelmassa.
Viestintäsuunnitelma tehtiin tiukalla aikataululla, minkä takia tähän opinnäytetyöhön ei ole pystytty liittämään kattavaa arviointia viestinnän vaikutuksesta yrityksen toimiin. Viestintäsuunnitelmasta löytyy sen sijaan tarkasti määritellyt tavoitteet, sekä työkalut viestinnän arviointiin. Itse kehitysprosessin arvioi matkatoimiston henkilökunta ja johto, jotka olivat hyvin tyytyväisiä tehtyyn suunnitelmaan.
Tässä opinnäytetyössä seurataan viestintäsuunnitelman kehittämistä matkatoimistolle. Tämä opinnäytetyö keskittyy viestintään ja sen eri vaikutusalueisiin yrityksen jokapäiväisissä toimissa, silti pi-täen asiakkaan keskiössä. Painopisteenä viestinnän suunnittelussa on annettu eri sosiaalisen median kanaville markkinoinnissa. Viestintäsuunnitelma on luotu tukemaan yrityksen tavoitetta kasvattaa asiakasmääräänsä.
Menetelminä viestinnän suunnittelussa käytettiin keskustelua, havainnointia ja vertailua. Näiden menetelmien pohjalta saatiin selville viestinnän nykytila, sekä selvitettiin mahdollisia puutteita viestinnässä. Palvelumuotoilumenetelmiä, kuten palvelupolku ja persoonat, otettiin käyttöön jotta suunnitteluprosessissa saataisiin kattava kuva asiakkaiden tarpeista. Matkatoimiston henkilökunta sekä johtoporras olivat jatkuvasti mukana viestinnän kehittämisessä niin keskusteluiden kuin ideariihien kautta. Näin saatiin toteutettua viestintäsuunnitelma, joka parhaiten sopii yrityksen toi-miin ja tukee henkilökuntaa heidän jokapäiväisissä tehtävissään, unohtamatta asiakkaita.
Lopullinen viestintäsuunnitelma keskittyy vahvasti sisäiseen viestinään ja sen eri prosesseihin. Ajatuksena oli, että toimiva sisäinen viestintä, toimisi kaiken viestinnän pohjana, ja näin tukisi parhaiten yrityksen tavoitteiden saavuttamista. Suunnitelma sisältää myös konkreettisia ohjeita markkinointiin, määritelmät kohderyhmille, kanaville sekä vastuualeille, ja aikataulun viestinnälle. Erityisen suuren huomion suunnitelmassa ovat saaneet eri sosiaalisen median kanavat, sekä niiden käyttötarkoitukset. Konkreettiset esimerkit henkilökunnalle niin viestintään että markkinointiin ja selkeät työnkuvat ovat myös lueteltu suunnitelmassa.
Viestintäsuunnitelma tehtiin tiukalla aikataululla, minkä takia tähän opinnäytetyöhön ei ole pystytty liittämään kattavaa arviointia viestinnän vaikutuksesta yrityksen toimiin. Viestintäsuunnitelmasta löytyy sen sijaan tarkasti määritellyt tavoitteet, sekä työkalut viestinnän arviointiin. Itse kehitysprosessin arvioi matkatoimiston henkilökunta ja johto, jotka olivat hyvin tyytyväisiä tehtyyn suunnitelmaan.