Suomen peruskoulujen oppimisjärjestelmien markkinatutkimus : Case: ICT-alan yritys
Pellikka, Julia; Nuutinen, Joonas (2015)
Pellikka, Julia
Nuutinen, Joonas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091714703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091714703
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia markkinoita peruskouluissa käytettäville oppimisjärjestelmille. Opinnäytetyössä tutkittiin peruskoulujen oppimisjärjestelmien nykyistä tilaa sekä niiden tulevaisuuden kehityssuuntia. Opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantona ICT-alan yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa tuotekehitystä varten.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen kuuluvat oppimisjärjestelmien määrittely, tieto- ja viestintätekniikka, oppimisjärjestelmien kehittämistarpeet ja tulevaisuuden kehityssuunnat. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa tietoa kerättiin perusjoukolta. Tutkimuksen perusjoukko koostuu Suomen peruskouluista. Tutkimus suoritettiin nettikyselylomakkeen avulla Surveymonkey-sivuston kautta.
Tutkimuksen perusjoukko koostui 299 kunnasta, joista 160 kunnalle lähetettiin nettikyselylomake. Kyselyn vastaanottajat olivat kuntien opetuksesta vastaavia henkilöitä. Kysely lähetettiin 201 vastaanottajalle, joista 52 vastasi. Kyselyn vastausprosentti oli 26 %. Kyselylomake koostui strukturoiduista- ja avoimista kysymyksistä, jotka koskivat oppimisjärjestelmien sisältöä ja kehitystä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppimisjärjestelmät ovat laajasti käytössä peruskouluissa. Koulut myös hyötyvät oppimisjärjestelmien käytöstä. Uusien oppimisjärjestelmien hankinta oli ajankohtaista osalle perusjoukosta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että peruskoulut ovat enemmän kiinnostuneita uusien oppimisympäristöjen ja pedagogisten järjestelmien hankinnasta kuin oppilashallintojärjestelmien hankinnasta.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen kuuluvat oppimisjärjestelmien määrittely, tieto- ja viestintätekniikka, oppimisjärjestelmien kehittämistarpeet ja tulevaisuuden kehityssuunnat. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa tietoa kerättiin perusjoukolta. Tutkimuksen perusjoukko koostuu Suomen peruskouluista. Tutkimus suoritettiin nettikyselylomakkeen avulla Surveymonkey-sivuston kautta.
Tutkimuksen perusjoukko koostui 299 kunnasta, joista 160 kunnalle lähetettiin nettikyselylomake. Kyselyn vastaanottajat olivat kuntien opetuksesta vastaavia henkilöitä. Kysely lähetettiin 201 vastaanottajalle, joista 52 vastasi. Kyselyn vastausprosentti oli 26 %. Kyselylomake koostui strukturoiduista- ja avoimista kysymyksistä, jotka koskivat oppimisjärjestelmien sisältöä ja kehitystä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppimisjärjestelmät ovat laajasti käytössä peruskouluissa. Koulut myös hyötyvät oppimisjärjestelmien käytöstä. Uusien oppimisjärjestelmien hankinta oli ajankohtaista osalle perusjoukosta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että peruskoulut ovat enemmän kiinnostuneita uusien oppimisympäristöjen ja pedagogisten järjestelmien hankinnasta kuin oppilashallintojärjestelmien hankinnasta.