Startti kohti työelämää
Norojärvi, Kirsi-Marja (2015)
Norojärvi, Kirsi-Marja
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091714681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091714681
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen aiheena oli uuden toimintamallin kehittäminen työvoiman palvelukeskus Lyhdyn asiakaspalveluprosessin alku- eli kartoitusvaiheeseen. Hankkeen taustalla oli käytännön asiakastyöstä noussut tarve lisätä asiakaspalveluprosessin alkuvaiheeseen pitkään työttöminä olleille asiakkaille suunnattua tavoitteellista ryhmätoimintaa.
Tarkoituksena oli aktivoida Lyhdyn asiakkaita, selkeyttää heidän tavoitteitaan ja muutostarpeitaan keskustelemalla niistä työntekijöiden sekä muiden samassa elämäntilanteessa olevien henkilöiden kanssa. Näin pyrittiin lisäämään asiakkaiden sitoutumista työllistymistä edistävään toimintaan sekä parantamaan heidän motivaatiotaan suhteessa omaan työhön kuntoutumisen prosessiinsa.
Tässä hankkeessa kehitettiin omaa työtä yhteistyössä asiakkaiden ja koko työyhteisön kanssa. Aluksi STARTTI-ryhmän toteutus sekä sisältö suunniteltiin työyhteisön käytännön kokemustiedon pohjalta, jonka jälkeen mallia kehitettiin pilotointien, asiakaspalautteiden sekä oman toiminnan reflektoinnin avulla.
Tässä kehittämishankkeessa käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa, jossa toimintatutkimuksen spiraalin muodostivat ryhmätoiminnan pilotoinnin, arvioinnin ja reflektointi vaiheet. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi STARTTI-ryhmän malli, joka sopii työvoiman palvelukeskus Lyhdyn asiakaspalveluprosessin alku- eli kartoitusvaiheeseen.
Tarkoituksena oli aktivoida Lyhdyn asiakkaita, selkeyttää heidän tavoitteitaan ja muutostarpeitaan keskustelemalla niistä työntekijöiden sekä muiden samassa elämäntilanteessa olevien henkilöiden kanssa. Näin pyrittiin lisäämään asiakkaiden sitoutumista työllistymistä edistävään toimintaan sekä parantamaan heidän motivaatiotaan suhteessa omaan työhön kuntoutumisen prosessiinsa.
Tässä hankkeessa kehitettiin omaa työtä yhteistyössä asiakkaiden ja koko työyhteisön kanssa. Aluksi STARTTI-ryhmän toteutus sekä sisältö suunniteltiin työyhteisön käytännön kokemustiedon pohjalta, jonka jälkeen mallia kehitettiin pilotointien, asiakaspalautteiden sekä oman toiminnan reflektoinnin avulla.
Tässä kehittämishankkeessa käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa, jossa toimintatutkimuksen spiraalin muodostivat ryhmätoiminnan pilotoinnin, arvioinnin ja reflektointi vaiheet. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi STARTTI-ryhmän malli, joka sopii työvoiman palvelukeskus Lyhdyn asiakaspalveluprosessin alku- eli kartoitusvaiheeseen.