Pelin kehittäminen toimintatutkimuksen avulla työn tuottavuuden ja työn mielekkyyden tueksi
Aarnio, Antti (2015)
Aarnio, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614656
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty työn tuottavuuden kehittämishankkeena suomalaisen energiayhtiön contact center-yksikköön. Tarkoituksena on uudistaa palveluyrityksen johtamismalleja ja parantaa kohdeorganisaation työn tuottavuutta pelillistämällä. Tuottavuus lisää palveluliiketoimintaa ja kilpailuetua ja sen mittarina kohde organisaatiossa on tehtyjen sopimusten määrä. Yhdessä henkilökunnan kanssa kehitettiin peli, jolla on tavoitteena lisätä tuottavuutta.
Suomalaisessa työelämässä tapahtuva sukupolven vaihdos vaikuttaa nykypäivän ja tulevaisuuden johtamiseen, myös kohdeorganisaatiossa. Opinnäytetyö on toteutettu yhdessä työelämän kanssa. Lähestymistapana on toimintatutkimuksellinen kehittäminen. Kehittämishanke eteni toimintatutkimuksellisen prosessin avulla ja henkilökuntaa osallistava, yhteinen ideointi tapahtui työpajatyöskentelynä. Teoreettisessa tarkastelussa on perehdytty pelillistämiseen, työelämänmuutoksiin, kuten eri sukupolvien odotuksiin työstä, johtamiskäytäntöjen muutoksiin sekä työn tuottavuuteen.
Kehittämisvaiheessa ideoitiin pelin muotoa kolmessa eri työpajassa. Tuloksia saatiin, kun työpajojen tuottamat ideat arvioitiin ja analysoitiin. Ideoita yhdisteltiin ja niiden perusteella suunniteltiin prototyyppi pelille. Prototyyppiä testattiin aikaisempiin työpajoihin osallistuneiden henkilöiden kanssa. Testauksessa saatuja kokemuksia hyödynnettiin tehtäessä lopullista ehdotusta contact center -peliksi. Opinnäytetyössä käytettiin työkaluina työpajatyöskentelyä, aivoriihiä, keskustelua, havainnointia ja prototypointia. Käytetyt osallistavat kehittämismenetelmät tukivat monipuolisten ideoiden syntyä ja lisäsivät kohdeorganisaation osaamista työpajatyöskentelystä ja ideoinnista. Samalla lisääntyi kohdeorganisaation ymmärrys työelämässä tapahtuvista merkittävistä muutoksista, työelämään tulevien sukupolvien erilaisista odotuksista ja vaatimuksista, sekä niiden vaikutuksista esimiestyöhön.
Toimintatutkimuksellinen kehittämisprosessi synnytti kohdeorganisaation käyttöön yhdessä henkilökunnan kanssa kehitetyn Helsingin Valloitus- pelin, joka visuaalisuudessaan toimii myös raportoinnin välineenä. Peli herättää sopivasti positiivista kilpailua kohdeorganisaation contact center- ryh-mien kesken. Pelaamisessa voittajajoukkue palkitaan yhteisellä palkinnolla, jonka tarkoituksena on nostattaa ryhmähenkeä. Yhteisten tavoitteiden päämääränä on myös nostaa ryhmien onnistumista yksilöiden onnistumisen rinnalle.
Pelillistämällä prosesseja voidaan parantaa työelämän eri sukupolvien työn mielekkyyttä. Kehitettyä peliä tai sen elementtejä on muokkaamalla mahdollista hyödyntää laajemminkin kohdeyrityksessä tai sen ulkopuolella. Uusilla johtamisen työkaluilla tavoitellaan mielekästä, energisoivaa ja tuottavaa työyhteisöä.
Suomalaisessa työelämässä tapahtuva sukupolven vaihdos vaikuttaa nykypäivän ja tulevaisuuden johtamiseen, myös kohdeorganisaatiossa. Opinnäytetyö on toteutettu yhdessä työelämän kanssa. Lähestymistapana on toimintatutkimuksellinen kehittäminen. Kehittämishanke eteni toimintatutkimuksellisen prosessin avulla ja henkilökuntaa osallistava, yhteinen ideointi tapahtui työpajatyöskentelynä. Teoreettisessa tarkastelussa on perehdytty pelillistämiseen, työelämänmuutoksiin, kuten eri sukupolvien odotuksiin työstä, johtamiskäytäntöjen muutoksiin sekä työn tuottavuuteen.
Kehittämisvaiheessa ideoitiin pelin muotoa kolmessa eri työpajassa. Tuloksia saatiin, kun työpajojen tuottamat ideat arvioitiin ja analysoitiin. Ideoita yhdisteltiin ja niiden perusteella suunniteltiin prototyyppi pelille. Prototyyppiä testattiin aikaisempiin työpajoihin osallistuneiden henkilöiden kanssa. Testauksessa saatuja kokemuksia hyödynnettiin tehtäessä lopullista ehdotusta contact center -peliksi. Opinnäytetyössä käytettiin työkaluina työpajatyöskentelyä, aivoriihiä, keskustelua, havainnointia ja prototypointia. Käytetyt osallistavat kehittämismenetelmät tukivat monipuolisten ideoiden syntyä ja lisäsivät kohdeorganisaation osaamista työpajatyöskentelystä ja ideoinnista. Samalla lisääntyi kohdeorganisaation ymmärrys työelämässä tapahtuvista merkittävistä muutoksista, työelämään tulevien sukupolvien erilaisista odotuksista ja vaatimuksista, sekä niiden vaikutuksista esimiestyöhön.
Toimintatutkimuksellinen kehittämisprosessi synnytti kohdeorganisaation käyttöön yhdessä henkilökunnan kanssa kehitetyn Helsingin Valloitus- pelin, joka visuaalisuudessaan toimii myös raportoinnin välineenä. Peli herättää sopivasti positiivista kilpailua kohdeorganisaation contact center- ryh-mien kesken. Pelaamisessa voittajajoukkue palkitaan yhteisellä palkinnolla, jonka tarkoituksena on nostattaa ryhmähenkeä. Yhteisten tavoitteiden päämääränä on myös nostaa ryhmien onnistumista yksilöiden onnistumisen rinnalle.
Pelillistämällä prosesseja voidaan parantaa työelämän eri sukupolvien työn mielekkyyttä. Kehitettyä peliä tai sen elementtejä on muokkaamalla mahdollista hyödyntää laajemminkin kohdeyrityksessä tai sen ulkopuolella. Uusilla johtamisen työkaluilla tavoitellaan mielekästä, energisoivaa ja tuottavaa työyhteisöä.