Lapsen joustava mieli : Leikillisen oppimisympäristön kehittäminen sosioemotionaalisten taitojen näkökulmasta
Kallio, Inkeri (2015)
Kallio, Inkeri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514651
Tiivistelmä
Pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikössä (VKK- Metro) kehitetään leikkiä ja leikillistä oppimisympäristöä vuosina 2014 - 2016. Opinnäytetyöni toteutettiin yhteistyössä VKK- Metron kanssa leikillisen oppimisympäristön kehittämishankkeessa. Työni toiminnan tavoitteena oli kehittää leikillistä oppimisympäristöä psykologisen joustavuuden sekä sosioemotionaalisten taitojen oppimisen näkökulmasta. Toiminnallisen opinnäytetyön viisi tunnekasvatuksen oppituntia toteutettiin päiväkoti Saturnuksessa Vantaalla esiopetusryhmän kesätoiminnassa.
Leikin kautta tavoitteena oli tukea lapsen tietoisuutta omasta itsestään, omista tunteistaan ja suhteestaan häntä ympäröivään maailmaan. Leikillinen toiminta tukee myös lapsen itseohjautuvuutta ja omaksi itseksi kasvamista. Leikillisen oppimisympäristön kehittämisessä lapsi nähdään osana sosiaalista ja kokemuksellista ympäristöään, jossa lapsi toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Toiminnallisten harjoitusten ja leikin kautta tuotettiin tietoa, jonka avulla leikillistä oppimisympäristöä voidaan kehittää. Leikki toimii myös välineenä jonka kautta lapsen itseohjautuvuutta ja kasvua omaksi itseksi voidaan kehittää.
Opinnäytetyöni taustalla vaikuttaa kehityspsykologian teoreettinen viitekehys, ja tutkimuksellinen näkökulma perustuu teoriaan, jossa lapsi nähdään osana sosiaalista ja kokemuksellista oppimisympäristöä. Sosioemotionaalisten taitojen opetus pohjautui osittain Askeleittain - ohjelman (2005) tunnekasvatuksen opetusmateriaaliin. Oppituntien yhteisenä teemana oli tukea lasten sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja sekä tietoisuus- ja joustavuustaitoja. Nämä ovat tärkeitä taitoja, joita tarvitaan päivittäin ja ne ovat osa sosiaalista käyttäytymistämme. Tunnetaidot vaikuttavat ajatuksiimme, päätöksiimme ja unelmiimme. Ne myös ohjaavat tekojamme. Tunnetaidot ovatkin tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme, ja niillä on suuri merkitys niin henkiseen kuin fyysiseen hyvinvointiimme.
Leikin kautta tavoitteena oli tukea lapsen tietoisuutta omasta itsestään, omista tunteistaan ja suhteestaan häntä ympäröivään maailmaan. Leikillinen toiminta tukee myös lapsen itseohjautuvuutta ja omaksi itseksi kasvamista. Leikillisen oppimisympäristön kehittämisessä lapsi nähdään osana sosiaalista ja kokemuksellista ympäristöään, jossa lapsi toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Toiminnallisten harjoitusten ja leikin kautta tuotettiin tietoa, jonka avulla leikillistä oppimisympäristöä voidaan kehittää. Leikki toimii myös välineenä jonka kautta lapsen itseohjautuvuutta ja kasvua omaksi itseksi voidaan kehittää.
Opinnäytetyöni taustalla vaikuttaa kehityspsykologian teoreettinen viitekehys, ja tutkimuksellinen näkökulma perustuu teoriaan, jossa lapsi nähdään osana sosiaalista ja kokemuksellista oppimisympäristöä. Sosioemotionaalisten taitojen opetus pohjautui osittain Askeleittain - ohjelman (2005) tunnekasvatuksen opetusmateriaaliin. Oppituntien yhteisenä teemana oli tukea lasten sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja sekä tietoisuus- ja joustavuustaitoja. Nämä ovat tärkeitä taitoja, joita tarvitaan päivittäin ja ne ovat osa sosiaalista käyttäytymistämme. Tunnetaidot vaikuttavat ajatuksiimme, päätöksiimme ja unelmiimme. Ne myös ohjaavat tekojamme. Tunnetaidot ovatkin tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme, ja niillä on suuri merkitys niin henkiseen kuin fyysiseen hyvinvointiimme.