Myyntireskontran järjestelmän vaihdos ja sen seurausten arviointi
Ahtiainen, Jaana (2015)
Ahtiainen, Jaana
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia case-yrityksen myyntireskontran järjestelmänvaihdosprojektia ja arvioida sen kustannuksia sekä mahdollisia kustannussäästöjä tulevaisuudessa.
Teoriaosuus on koottu kirjallisuudesta, Internet-sivuista sekä tieteellisistä julkaisuista, joissa käsiteltiin toiminnanohjausjärjestelmiä, niiden implementointia sekä kustannuksia. Empiriaosuus on toteutettu haastattelemalla case-yrityksen myyntireskontranhoitajia ja heidän esimiestään. Kustannuksia arvioitiin analysoimalla sekä vanhasta että uudesta järjestelmästä saatavaa informaatiota vuonna 2015 asiakkaille lähetetyistä laskuista.
Tutkimuksessa todettiin, että järjestelmän vaihdoksessa ilmenneiden ongelmien takia pääomaa jäi seisomaan usean kuukauden ajaksi lähes kolmen miljoonan euron edestä. Myyntireskontranhoitajien työtehtävät olivat tutkimuksen päättämisajankohtana murroksessa. Työtehtäviä rasittaa vanhan järjestelmän ylläpito, sillä kaikkea rakennettua automatiikkaa ei voida ottaa uudessa järjestelmässä käyttöön. Vanhan järjestelmän käyttö voidaan lopettaa, kun case-yrityksen toimipaikoissa aloitetaan operointi uudella järjestelmällä. Tämä tapahtuu aikaisintaan vuonna 2016, kun toimipaikoille suunniteltu moduuli saadaan rakennettua, testattua ja siirrettyä tuotantoon.
Teoriaosuus on koottu kirjallisuudesta, Internet-sivuista sekä tieteellisistä julkaisuista, joissa käsiteltiin toiminnanohjausjärjestelmiä, niiden implementointia sekä kustannuksia. Empiriaosuus on toteutettu haastattelemalla case-yrityksen myyntireskontranhoitajia ja heidän esimiestään. Kustannuksia arvioitiin analysoimalla sekä vanhasta että uudesta järjestelmästä saatavaa informaatiota vuonna 2015 asiakkaille lähetetyistä laskuista.
Tutkimuksessa todettiin, että järjestelmän vaihdoksessa ilmenneiden ongelmien takia pääomaa jäi seisomaan usean kuukauden ajaksi lähes kolmen miljoonan euron edestä. Myyntireskontranhoitajien työtehtävät olivat tutkimuksen päättämisajankohtana murroksessa. Työtehtäviä rasittaa vanhan järjestelmän ylläpito, sillä kaikkea rakennettua automatiikkaa ei voida ottaa uudessa järjestelmässä käyttöön. Vanhan järjestelmän käyttö voidaan lopettaa, kun case-yrityksen toimipaikoissa aloitetaan operointi uudella järjestelmällä. Tämä tapahtuu aikaisintaan vuonna 2016, kun toimipaikoille suunniteltu moduuli saadaan rakennettua, testattua ja siirrettyä tuotantoon.