SÄHKÖVENEILYN MAHDOLLISUUDET JA TULEVAISUUS
Tirkkonen, Tommi (2015)
Tirkkonen, Tommi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091314575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091314575
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sähkömoottoreiden ja muiden uusiutuvien energialähteiden käyttöä veneen moottorina. Työssä tällaista venettä nimitetään sähköveneeksi. Sähköveneily ei ole aivan uusi keksintö, mutta kirjallisuutta ja tutkimuksia sähköveneistä ei juurikaan ole. Siksi tämä työ on tarpeellinen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää sähköveneilyn historiaa ja sähköveneiden esiintyneisyyttä yleisesti, sekä sähköveneiden erilaisia kehittymismahdollisuuksia ja tulevaisuuden näkymiä.
Opinnäytetyössä on perehdytty sähköveneen tärkeimpiin pääkomponentteihin ja näiden teknisiin vaikutuksiin ja kehitykseen. Lisäksi on perehdytty sähkömoottoreiden ja polttomoottoreiden eroihin, sähkömoottorin toimintaperiaatteeseen ja selvitetty, minkälaisia sähkövenetapahtumia maailmalla on. Työssä on vertailtu akkujen ominaisuuksia, erilaisia sähköperämoottoreita ja tehty vertailu polttomoottorista ja sähkömoottorista maailman nopeimmassa sähköveneessä.
Työn tuloksena saatiin selville, että sähköveneellä on pitkä ja värikäs historia ja sähkövenetyyppejä on kehitelty monenlaisia. Sähköveneen akkuja on monenlaisia ja niillä jokaisella on hyvät ja huonot ominaisuudet. Sähköperämoottorit ovat hiljaisia ja niillä on vähäiset saastepäästöt, mutta niiden nopeus ei yllä polttokäyttöisten perämoottoreiden tasolle. Sähköveneilyssä käytetään jo aika paljon uusiutuvia energialähteitä, mutta myös maasähköä ja aggregaattejakin vielä käytetään akkujen lataukseen. Yleisimmät uusiutuvat energialähdemuodot ovat aurinkovoima, tuulivoima ja aaltoenergia. Myös erilaisia hybridijärjestelmiä käytetään.
Sähköveneiden moottorit pystyvät tuottamaan suurtakin tehoa ja niillä päästään suuriin nopeuksiin, mutta sähkömoottoreiden suuren tehonkulutuksen ja akkujen huonon sähkönvarastointikyvyn takia, ei näillä veneillä päästä kovin pitkiä matkoja. Akkuteknologia kuitenkin kehittyy koko ajan ja pian matkatkin pidentyvät.
Sähköveneilyn nousu veneilyn uudeksi suunnannäyttäjäksi on hyvinkin mahdollista tulevaisuudessa, mutta ei vielä ihan lähiaikoina.
Opinnäytetyössä on perehdytty sähköveneen tärkeimpiin pääkomponentteihin ja näiden teknisiin vaikutuksiin ja kehitykseen. Lisäksi on perehdytty sähkömoottoreiden ja polttomoottoreiden eroihin, sähkömoottorin toimintaperiaatteeseen ja selvitetty, minkälaisia sähkövenetapahtumia maailmalla on. Työssä on vertailtu akkujen ominaisuuksia, erilaisia sähköperämoottoreita ja tehty vertailu polttomoottorista ja sähkömoottorista maailman nopeimmassa sähköveneessä.
Työn tuloksena saatiin selville, että sähköveneellä on pitkä ja värikäs historia ja sähkövenetyyppejä on kehitelty monenlaisia. Sähköveneen akkuja on monenlaisia ja niillä jokaisella on hyvät ja huonot ominaisuudet. Sähköperämoottorit ovat hiljaisia ja niillä on vähäiset saastepäästöt, mutta niiden nopeus ei yllä polttokäyttöisten perämoottoreiden tasolle. Sähköveneilyssä käytetään jo aika paljon uusiutuvia energialähteitä, mutta myös maasähköä ja aggregaattejakin vielä käytetään akkujen lataukseen. Yleisimmät uusiutuvat energialähdemuodot ovat aurinkovoima, tuulivoima ja aaltoenergia. Myös erilaisia hybridijärjestelmiä käytetään.
Sähköveneiden moottorit pystyvät tuottamaan suurtakin tehoa ja niillä päästään suuriin nopeuksiin, mutta sähkömoottoreiden suuren tehonkulutuksen ja akkujen huonon sähkönvarastointikyvyn takia, ei näillä veneillä päästä kovin pitkiä matkoja. Akkuteknologia kuitenkin kehittyy koko ajan ja pian matkatkin pidentyvät.
Sähköveneilyn nousu veneilyn uudeksi suunnannäyttäjäksi on hyvinkin mahdollista tulevaisuudessa, mutta ei vielä ihan lähiaikoina.