Huviveneen sertifiointi
Mansner, Sanni (2015)
Mansner, Sanni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091214570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091214570
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, mitä on huviveneen sertifiointi, mitä dokumentteja vaaditaan huviveneen sertifiointiin sekä koota Celeri-veneestä kyseiset dokumentit. Työn tarkoituksena oli saada Celerille CE-merkintä ja näin ollen mahdollistaa veneen myynti.
Työtä lähdettiin viemään eteenpäin etsimällä lähdeaineistoa internetistä, kirjoista, standardeista ja alan asiantuntijoilta. Kun vaadittavat asiakirjat oli kartoitettu, selvitettiin, mitä tiedostoja veneen valmistajilla ja suunnittelijoilla oli ennestään ja mitä tiedostoja tuli vielä laatia, sekä miten sertifiointiprosessi viedään loppuun.
Saatiin selville että sertifiointimoduulia A käyttämällä valmistaja laatii itse veneestä vaatimustenmukaisuuden todentamiseksi vaadittavat dokumentit ja on itse vastuussa niiden oikeellisuudesta ja riittävyydestä. Tämän jälkeen valmistaja voi laittaa veneeseen CE-merkin.
Työn edetessä havaittiin, että suurin osa materiaaleista oli valmiina tai lähes valmiina, joten vain osa dokumenteista täytyi tehdä kokonaan. Puutteellisiksi dokumenteiksi jäivät lopuksi koeajopöytäkirja sekä pienet lisäykset Käyttäjän käsikirjaan ja käsikirjan ruotsinkielinen versio. Kun nämä puutteet lisätään dokumentteihin, voi valmistaja taata veneen vaatimustenmukaisuuden ja laittaa veneeseen CE-merkin.
Työtä lähdettiin viemään eteenpäin etsimällä lähdeaineistoa internetistä, kirjoista, standardeista ja alan asiantuntijoilta. Kun vaadittavat asiakirjat oli kartoitettu, selvitettiin, mitä tiedostoja veneen valmistajilla ja suunnittelijoilla oli ennestään ja mitä tiedostoja tuli vielä laatia, sekä miten sertifiointiprosessi viedään loppuun.
Saatiin selville että sertifiointimoduulia A käyttämällä valmistaja laatii itse veneestä vaatimustenmukaisuuden todentamiseksi vaadittavat dokumentit ja on itse vastuussa niiden oikeellisuudesta ja riittävyydestä. Tämän jälkeen valmistaja voi laittaa veneeseen CE-merkin.
Työn edetessä havaittiin, että suurin osa materiaaleista oli valmiina tai lähes valmiina, joten vain osa dokumenteista täytyi tehdä kokonaan. Puutteellisiksi dokumenteiksi jäivät lopuksi koeajopöytäkirja sekä pienet lisäykset Käyttäjän käsikirjaan ja käsikirjan ruotsinkielinen versio. Kun nämä puutteet lisätään dokumentteihin, voi valmistaja taata veneen vaatimustenmukaisuuden ja laittaa veneeseen CE-merkin.