LED-valaisimien kuormitustaulukointi
Reinilä, Toni (2015)
Reinilä, Toni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091114537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091114537
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin virran käyttäytymiseen LED-valaisimen käynnistyessä. Työssä syvennyttiin LED-valaisimien teoriaan sekä teholähteiden ominaisuuksiin. Työ tehtiin Winled Oy:n pyynnöstä, koska yrityksellä oli tarve LED-valaisimien kuormitustaulukolle. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa lisää tietoa LED-valaisimista ja niiden ominaisuuksista. LED-valaisimen tiedetään ottavan suuria virtoja käynnistyessään. Työn tarkoitus oli laatia LED-valaisimien käynnistysvirroista kuormitustaulukko sekä luoda mittausmenetelmä, jonka avulla on mahdollista mitata myös uusia valaisimia tulevaisuudessa. Kuormitustaulukkoa varten mitattiin LED-valaisimien käynnistysvirrat.
Mittauksissa kävi ilmi, että LED-valaisimet ottavat käynnistyksen yhteydessä valaisimesta riippuen jopa 60-kertaisen virran normaalikuormitukseen verrattuna. Havaittiin, että virtalähteeseen liitetty LED-kuorma ei vaikuta käynnistysvirran suuruuteen. Havaintojen mukaan myöskään sähköverkon ±10 %:n jännitevaihtelu ei vaikuta mittaustuloksiin.
Tulosten perusteella laaditussa kuormitustaulukossa esitetään valaisimien enimmäiskappalemäärät johdonsuojakatkaisijaryhmissä. Tämä helpottaa sähkösuunnittelijoiden ja sähköurakoitsijoiden suunnittelutyötä, sillä taulukosta näkee suoraan, kuinka monta valaisinta yhden johdonsuojakatkaisijaryhmään voi asentaa. Tärkeimmäksi kehittämisehdotukseksi nousi tutkimus siitä, miten LED-valaisimien käynnistysvirtoja saataisiin vähennettyä, jotta valaisimia olisi mahdollista asentaa enemmän johdonsuojakatkaisijaryhmien taakse.
Mittauksissa kävi ilmi, että LED-valaisimet ottavat käynnistyksen yhteydessä valaisimesta riippuen jopa 60-kertaisen virran normaalikuormitukseen verrattuna. Havaittiin, että virtalähteeseen liitetty LED-kuorma ei vaikuta käynnistysvirran suuruuteen. Havaintojen mukaan myöskään sähköverkon ±10 %:n jännitevaihtelu ei vaikuta mittaustuloksiin.
Tulosten perusteella laaditussa kuormitustaulukossa esitetään valaisimien enimmäiskappalemäärät johdonsuojakatkaisijaryhmissä. Tämä helpottaa sähkösuunnittelijoiden ja sähköurakoitsijoiden suunnittelutyötä, sillä taulukosta näkee suoraan, kuinka monta valaisinta yhden johdonsuojakatkaisijaryhmään voi asentaa. Tärkeimmäksi kehittämisehdotukseksi nousi tutkimus siitä, miten LED-valaisimien käynnistysvirtoja saataisiin vähennettyä, jotta valaisimia olisi mahdollista asentaa enemmän johdonsuojakatkaisijaryhmien taakse.