Laadunhallinta Kuntoutussäätiön kuntoutuspalveluyksikössä
Sakari, Päivi (2015)
Sakari, Päivi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914457
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kuntoutussäätiön kuntoutuspalveluyksikön toimeksi antamana. Tavoitteena oli päivittää kuntoutuspalveluyksikön laatukäsikirja koskien Kelan järjestämää ammatillista kuntoutusta. Päivityksen syynä olivat kuntoutuspalveluyksikön kuntoutuslinjojen uudistukset viimeisen laatukäsikirjan laatimisen jälkeen.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta; teoriaosuudesta ja varsinaisesta laatukäsikirjasta. Teoriaosuudessa käsitellään laatua ja laadunhallintaa yleisesti, sekä tarkastellaan kuntoutuspalvelujen laatua hyvien kuntoutuskäytäntöjen näkökulmasta. Laadunhallinnan keskeisiä asioita näyttäisi olevan asiakaskeskeisyys, johdon sitoutuminen, prosessimainen toimintatapa ja laadun mittaaminen, analysointi ja jatkuva parantaminen.
Laatukäsikirjan sisällössä otettiin huomioon Kelan standardeissa määritellyt vaatimukset koskien palveluntuottajan laadunhallintaa ja dokumentointia. Siinä kuvattiin kuntoutuspalvelulinja kohtaiset prosessikaaviot, työohjeet ja moniammatillisten tiimien rakenteen ja vastuut sekä käytetyt menetelmät
Laatukäsikirjan toteutuksessa käytettiin hyödyksi jo olemassa olevaa tietoa ja prosessikaavioita. Näitä täydennettiin teemahaastatteluista saadulla tiedolla. Opinnäytetyön päätavoite saavutettiin ja laatukäsikirja valmistui suunnitellusti.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta; teoriaosuudesta ja varsinaisesta laatukäsikirjasta. Teoriaosuudessa käsitellään laatua ja laadunhallintaa yleisesti, sekä tarkastellaan kuntoutuspalvelujen laatua hyvien kuntoutuskäytäntöjen näkökulmasta. Laadunhallinnan keskeisiä asioita näyttäisi olevan asiakaskeskeisyys, johdon sitoutuminen, prosessimainen toimintatapa ja laadun mittaaminen, analysointi ja jatkuva parantaminen.
Laatukäsikirjan sisällössä otettiin huomioon Kelan standardeissa määritellyt vaatimukset koskien palveluntuottajan laadunhallintaa ja dokumentointia. Siinä kuvattiin kuntoutuspalvelulinja kohtaiset prosessikaaviot, työohjeet ja moniammatillisten tiimien rakenteen ja vastuut sekä käytetyt menetelmät
Laatukäsikirjan toteutuksessa käytettiin hyödyksi jo olemassa olevaa tietoa ja prosessikaavioita. Näitä täydennettiin teemahaastatteluista saadulla tiedolla. Opinnäytetyön päätavoite saavutettiin ja laatukäsikirja valmistui suunnitellusti.