Pinterestin kartallisten taulujen luominen Helsingistä
Pitkänen, Elina (2015)
Pitkänen, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090814434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090814434
Tiivistelmä
Haaga-Helian matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelman opinnäytetyönä toteutettu Pinterest-projekti on laadittu toimeksiantona Visit Helsingille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Pinterestin karttatoimintoa hyödyntäen kolme kartallista taulua, joihin lisättiin kuvia Helsingissä sijaitsevista ruoka-, design- ja perhekohteista. Produktin tavoitteena oli lisätä matkailijoiden tietoisuutta Helsingistä informatiivisen ja Helsingin markkinointia tukevan sisällön avulla. Produkti toteutettiin sosiaalista mediaa hyödyntäen kuvapalvelu Pinterestiin, joka tarjosi visuaalisen ja nykyaikaisen tiedonvälityskanavan matkailijoille. Kartalliset taulut pohjautuvat Visit Helsingillä käytössä olleisiin kolmeen paperiseen teemakarttaan, joista poimittiin rajattu määrä kohteita mukaan tuotoksiin.
Produktin kohderyhmänä olivat Visit Helsingin pääkohderyhmän tapaan modernit humanistit, jotka hakevat matkaltaan uusia elämyksiä ja kokemuksia. Produktin kohderyhmää rajattiin kuitenkin työn käyttötarkoitusta varten tarkemmaksi yhdistämällä modernin humanistin sekä tyypillisen Pinterest-käyttäjän ominaisuudet yhdeksi potentiaaliseksi asiakkaaksi. Tämä toteutettiin asiakasprofiili-menetelmää käyttäen. Produktin toisena menetelmänä käytettiin benchmarkkausta, jota hyödynnettiin kohteiden rajauksessa ja työn toteutuksessa asiakasprofiilin lisäksi. Benchmarkkaus toteutettiin vertailemalla muiden eurooppalaisten pääkaupunkien lisäämiä kartallisia tauluja, joista poimittiin varteenotettavia ja toimivia ideoita tähän produktiin.
Produktin toteutus eli kuvien lisääminen Visit Helsingin Pinterest-tilille tapahtui kesäkuussa 2015. Tavoitteeseen pääsyä seurattiin kesä-heinäkuun ajan Pinterest Analytics -ohjelmalla, jolla saatiin selville produktin vastanneen asetettuja tavoitteita. Lisäykset kasvattivat Visit Helsingin Pinterest-profiilin kävijämääriä ja näyttökertojen määrät lisäyksissä kasvoivat huomattavasti lähtötilanteeseen nähden. Tuloksien pohjalta voidaan esittää Visit Helsingille kehitysehdotuksena Pinterest-tilin aktiivista päivittämistä vähintään kolme kertaa vuorokauden aikana, jotta käyttäjien mielenkiinto tiliä ja julkaisuja kohtaan kasvaa. Lisäksi on kannattavaa hyödyntää Pinterest Analytics -ohjelman avulla saatuja tarkempia yleisötietoja, jotta lisäykset voidaan tuottaa entistä asiakaslähtöisemmiksi. Tulevaisuudessa Pinterest-markkinointia on kannattavaa kohdentaa erityisesti Yhdysvalloista tuleville matkailijoille.
Opinnäytetyön rakenne koostuu viitekehyksestä ja produktiosuudesta sekä sen liitteistä. Viitekehys perustuu kolmeen pääaiheeseen – sosiaaliseen mediaan, ostokäyttäytymiseen ja Pinterestiin matkailumarkkinoinnin välineenä. Viitekehyksen sisältö on rajattu opinnäytetyön tavoitetta ja koko empiiristä osiota tukevaksi. Empiirisessä osiossa kuvataan produktin kokonaisvaltainen toteutus – eli tavoite, menetelmät, prosessikuvaus ja saavutetut tulokset. Opinnäytetyötä tukevat sen aloittava johdanto sekä empiirisen osion jälkeen tuleva pohdinta opinnäytetyön ja produktin onnistumisista.
Produktin kohderyhmänä olivat Visit Helsingin pääkohderyhmän tapaan modernit humanistit, jotka hakevat matkaltaan uusia elämyksiä ja kokemuksia. Produktin kohderyhmää rajattiin kuitenkin työn käyttötarkoitusta varten tarkemmaksi yhdistämällä modernin humanistin sekä tyypillisen Pinterest-käyttäjän ominaisuudet yhdeksi potentiaaliseksi asiakkaaksi. Tämä toteutettiin asiakasprofiili-menetelmää käyttäen. Produktin toisena menetelmänä käytettiin benchmarkkausta, jota hyödynnettiin kohteiden rajauksessa ja työn toteutuksessa asiakasprofiilin lisäksi. Benchmarkkaus toteutettiin vertailemalla muiden eurooppalaisten pääkaupunkien lisäämiä kartallisia tauluja, joista poimittiin varteenotettavia ja toimivia ideoita tähän produktiin.
Produktin toteutus eli kuvien lisääminen Visit Helsingin Pinterest-tilille tapahtui kesäkuussa 2015. Tavoitteeseen pääsyä seurattiin kesä-heinäkuun ajan Pinterest Analytics -ohjelmalla, jolla saatiin selville produktin vastanneen asetettuja tavoitteita. Lisäykset kasvattivat Visit Helsingin Pinterest-profiilin kävijämääriä ja näyttökertojen määrät lisäyksissä kasvoivat huomattavasti lähtötilanteeseen nähden. Tuloksien pohjalta voidaan esittää Visit Helsingille kehitysehdotuksena Pinterest-tilin aktiivista päivittämistä vähintään kolme kertaa vuorokauden aikana, jotta käyttäjien mielenkiinto tiliä ja julkaisuja kohtaan kasvaa. Lisäksi on kannattavaa hyödyntää Pinterest Analytics -ohjelman avulla saatuja tarkempia yleisötietoja, jotta lisäykset voidaan tuottaa entistä asiakaslähtöisemmiksi. Tulevaisuudessa Pinterest-markkinointia on kannattavaa kohdentaa erityisesti Yhdysvalloista tuleville matkailijoille.
Opinnäytetyön rakenne koostuu viitekehyksestä ja produktiosuudesta sekä sen liitteistä. Viitekehys perustuu kolmeen pääaiheeseen – sosiaaliseen mediaan, ostokäyttäytymiseen ja Pinterestiin matkailumarkkinoinnin välineenä. Viitekehyksen sisältö on rajattu opinnäytetyön tavoitetta ja koko empiiristä osiota tukevaksi. Empiirisessä osiossa kuvataan produktin kokonaisvaltainen toteutus – eli tavoite, menetelmät, prosessikuvaus ja saavutetut tulokset. Opinnäytetyötä tukevat sen aloittava johdanto sekä empiirisen osion jälkeen tuleva pohdinta opinnäytetyön ja produktin onnistumisista.