Markkinointiviestintäsuunnitelma - Case: Osta oma koti -verkkokurssi
Matihaldi, Kalle; Siekkinen, Tommi (2015)
Matihaldi, Kalle
Siekkinen, Tommi
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090414333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090414333
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Osta oma koti – verkkokurssille. Verkkokurssi on perustettu vuonna 2015 ja sillä ei ole voimassaolevaa markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Opinnäytetyön aihe valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestintää sekä miten sitä voidaan hyödyntää kohdeyrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konkreettinen ja toimeksiantajalle hyödyllinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestintään pyrittiin löytämään monipuoliset ja kustannustehokkaat keinot, joilla markkinointia voidaan toteuttaa. Yritys ja sen toimintakonsepti ovat uusia, joten markkinointiviestinnällä pyritään saavuttamaan uusia potentiaalisia asiakkaita sekä tekemään yritystä tunnetuksi. Työn tarkoituksena oli luoda selkeä markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka yrityksen omistajat voivat toteuttaa ilman ulkopuolisia toimijoita.
Opinnäytetyö on toteutettu ns. vetoketjumallilla eli sekä teoria- että empiirinen osa on sulautettu sisältöön toisiaan tukevaksi. Teoria koostuu integroidusta markkinointiviestinnästä sekä markkinointiviestinnän tavoitteista, suunnittelusta ja prosessista. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta. Empiirisenä osana on laadittu yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, joka rakentuu teorian sekä yrityksen kannalta toimivien ratkaisujen perusteella. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää nykytila analyysiin, markkinointistrategian, viestinnän tavoitteet, viestintäkanavat, budjetin sekä viestinnän seurannan ja arvioinnin. Lisäksi tärkeimmät keinot on kirjattu yhteenvetona markkinointiviestintäsuunnitelman loppuun. Ehdotetut markkinointikeinot painottuvat digitaalisiin kanaviin perinteisiä mainonnan muotoja kuitenkaan unohtamatta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajalle käytännöllinen, kustannustehokas ja innovatiivinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelman pohjalta yrityksen on helppo lähteä toteuttamaan markkinointiviestintäänsä. Opinnäytetyöprosessin perusteella tulimme siihen tulokseen, että yrityksen menestyksen kannalta markkinointi merkittävässä roolissa. Tärkeimpänä jatkotoimenpiteenä on yrityksen verkkosivujen kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konkreettinen ja toimeksiantajalle hyödyllinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestintään pyrittiin löytämään monipuoliset ja kustannustehokkaat keinot, joilla markkinointia voidaan toteuttaa. Yritys ja sen toimintakonsepti ovat uusia, joten markkinointiviestinnällä pyritään saavuttamaan uusia potentiaalisia asiakkaita sekä tekemään yritystä tunnetuksi. Työn tarkoituksena oli luoda selkeä markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka yrityksen omistajat voivat toteuttaa ilman ulkopuolisia toimijoita.
Opinnäytetyö on toteutettu ns. vetoketjumallilla eli sekä teoria- että empiirinen osa on sulautettu sisältöön toisiaan tukevaksi. Teoria koostuu integroidusta markkinointiviestinnästä sekä markkinointiviestinnän tavoitteista, suunnittelusta ja prosessista. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta. Empiirisenä osana on laadittu yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, joka rakentuu teorian sekä yrityksen kannalta toimivien ratkaisujen perusteella. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää nykytila analyysiin, markkinointistrategian, viestinnän tavoitteet, viestintäkanavat, budjetin sekä viestinnän seurannan ja arvioinnin. Lisäksi tärkeimmät keinot on kirjattu yhteenvetona markkinointiviestintäsuunnitelman loppuun. Ehdotetut markkinointikeinot painottuvat digitaalisiin kanaviin perinteisiä mainonnan muotoja kuitenkaan unohtamatta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajalle käytännöllinen, kustannustehokas ja innovatiivinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelman pohjalta yrityksen on helppo lähteä toteuttamaan markkinointiviestintäänsä. Opinnäytetyöprosessin perusteella tulimme siihen tulokseen, että yrityksen menestyksen kannalta markkinointi merkittävässä roolissa. Tärkeimpänä jatkotoimenpiteenä on yrityksen verkkosivujen kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi.