Franchising-yrittämisen hyödyt ja haasteet
Hatakka, Anni; Konttinen, Marika (2015)
Hatakka, Anni
Konttinen, Marika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090214267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090214267
Tiivistelmä
Franchising-toiminnalla tarkoitetaan tietynlaista sovittua yhteistyötä, jota yritykset tekevät keskenään. Franchising-antajalla on testattu liiketoimintamalli, konsepti, joka pitää sisällään tuotteet, palvelut, brändin ja joissakin tapauksissa valmiita yhteistyökumppaneita sopimuksineen, jotka hän maksua vastaan antaa käytettäväksi toisille yrittäjille. Yhdessä nämä yrittäjät muodostavat ketjun. Ketjua johtaa franchising-keskus, joka määrittää ketjun yhteiset markkinointitoimet ja koulutukset ja seuraa ketjun yritysten toimintaa.
Franchising-toiminnassa on omat haasteensa sekä franchising-antajalle, että franchising-ottajalle. Franchising-antajan haasteita ovat yrittäjien itsenäisyys, laatustandardien ylläpitäminen, yrittäjärekrytointi, tietojen salassapito sekä investointien suorittaminen. Franchising-ottajan haasteita ovat franchising-verkoston tuomat haasteet, franchising-suhteesta johtuvat ongelmat sekä franchising-ottajan rooliin liittyvät huonot puolet. Franchising-toiminnassa on myös etuja ja hyötyjä. Franchising-antajalle suurin hyöty on seurausta pienistä keskusorganisaation kustannuksista ja siitä johtuva markkinapotentiaali, yksiköiden toiminnan kustannustehokkuus ja nopean kasvun mahdollisesta rahoittamisesta. Franchising-ottajalle etuna on valmiiksi testattu ja toimiva konsepti, tunnettu nimi, minimoidut riskit, rajoitettu alkuinvestointi sekä suurtoiminnan tuomat muut edut. Franchising-antaja tarjoaa jatkuvasti tukea yrittäjälle.
Franchising-yrittäjäksi pyrkivän on tutustuttava ketjun toimintaan tarkasti ennen toiminnan aloittamista. Kuten yleensäkin yritystä perustettaessa, on rahoitus järjestettävä, liiketoimintasuunnitelma tehtävä sekä oltava tietoinen mihin ryhtyy. Franchising-sopimus tehdään yleensä noin kolmeksi vuodeksi, jonka jälkeen sopimusta jatketaan vuosittain. Toiminnan voi lopettaa sopimuksen päättyessä, mutta erityistapauksia varten sopimuksessa on pykäliä toiminnan loppumista koskien.
Franchising-ketjua suunniteltaessa on aloitettava sopivan konseptin rakentamisesta. Konsepti täytyy hioa monistuskelpoisksi. Lähtötilanteen selvittäminen on ensimmäinen vaihe ketjua rakennettaessa, millaiset markkinat ketjulla on, ketjun arvot, toiminta-ajatus ja liikeidea, mitä tarjoamme ja kenelle ja miten. Ketjulle on laadittava strategia. Visiot, menestystekijät, painopiste ja toiminta-alue määrittävät ketjun strategian. Ketjulla on oltava päämäärä, minkä saavuttamiseksi toimitaan tietyllä tavalla. Koska ketjun yrittäjät toimivat samoin kuin franchising-antajayritys, on ostot, markkinointi ja seuranta järjestettävä niin, että se on mahdollista toteuttaa. Taloudelliset ennusteet lasketaan ja kaikesta tehdään riskianalyysi. Kun toiminta on näiltä osin toimiva, voi yrittäjä käynnistää franchising-toiminnan rekrytoimalla yrittäjiä ketjuun. Franchising-keskuksen tehtävänä on kehittää ketjun toimintoja jatkuvasti toiminnan käynnistyttyä.
Jokaisella ketjulla on omat toimintatavat, prosessit ja päämäärät. Joskus nämä poikkeavat toisistaan paljonkin, mutta perusajatus toiminnasta on kuitenkin sama.
Franchising-toiminnassa on omat haasteensa sekä franchising-antajalle, että franchising-ottajalle. Franchising-antajan haasteita ovat yrittäjien itsenäisyys, laatustandardien ylläpitäminen, yrittäjärekrytointi, tietojen salassapito sekä investointien suorittaminen. Franchising-ottajan haasteita ovat franchising-verkoston tuomat haasteet, franchising-suhteesta johtuvat ongelmat sekä franchising-ottajan rooliin liittyvät huonot puolet. Franchising-toiminnassa on myös etuja ja hyötyjä. Franchising-antajalle suurin hyöty on seurausta pienistä keskusorganisaation kustannuksista ja siitä johtuva markkinapotentiaali, yksiköiden toiminnan kustannustehokkuus ja nopean kasvun mahdollisesta rahoittamisesta. Franchising-ottajalle etuna on valmiiksi testattu ja toimiva konsepti, tunnettu nimi, minimoidut riskit, rajoitettu alkuinvestointi sekä suurtoiminnan tuomat muut edut. Franchising-antaja tarjoaa jatkuvasti tukea yrittäjälle.
Franchising-yrittäjäksi pyrkivän on tutustuttava ketjun toimintaan tarkasti ennen toiminnan aloittamista. Kuten yleensäkin yritystä perustettaessa, on rahoitus järjestettävä, liiketoimintasuunnitelma tehtävä sekä oltava tietoinen mihin ryhtyy. Franchising-sopimus tehdään yleensä noin kolmeksi vuodeksi, jonka jälkeen sopimusta jatketaan vuosittain. Toiminnan voi lopettaa sopimuksen päättyessä, mutta erityistapauksia varten sopimuksessa on pykäliä toiminnan loppumista koskien.
Franchising-ketjua suunniteltaessa on aloitettava sopivan konseptin rakentamisesta. Konsepti täytyy hioa monistuskelpoisksi. Lähtötilanteen selvittäminen on ensimmäinen vaihe ketjua rakennettaessa, millaiset markkinat ketjulla on, ketjun arvot, toiminta-ajatus ja liikeidea, mitä tarjoamme ja kenelle ja miten. Ketjulle on laadittava strategia. Visiot, menestystekijät, painopiste ja toiminta-alue määrittävät ketjun strategian. Ketjulla on oltava päämäärä, minkä saavuttamiseksi toimitaan tietyllä tavalla. Koska ketjun yrittäjät toimivat samoin kuin franchising-antajayritys, on ostot, markkinointi ja seuranta järjestettävä niin, että se on mahdollista toteuttaa. Taloudelliset ennusteet lasketaan ja kaikesta tehdään riskianalyysi. Kun toiminta on näiltä osin toimiva, voi yrittäjä käynnistää franchising-toiminnan rekrytoimalla yrittäjiä ketjuun. Franchising-keskuksen tehtävänä on kehittää ketjun toimintoja jatkuvasti toiminnan käynnistyttyä.
Jokaisella ketjulla on omat toimintatavat, prosessit ja päämäärät. Joskus nämä poikkeavat toisistaan paljonkin, mutta perusajatus toiminnasta on kuitenkin sama.