Myyntiassistentin ja -henkilöstön johtaminen ICT-alan yrityksessä
Tahvanainen, Erik (2015)
Tahvanainen, Erik
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090114244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090114244
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tietoperusta rakentuu myyntijohtamisesta, myyntihenkilöstön sekä myyntiassistentin työtehtävien ja ominaisuuksien tarkastelusta sekä myyntiprosessimallin avaamisesta informaatio-, viestintä- ja teknologia-alan yrityksessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää vastaus kysymykseen, mitä vaaditaan menestyksekkääseen ja onnistuneeseen myyntiassistentin palkkaamiseen informaatio-, viestintä- ja teknologia-alan yrityksessä. Lisäksi tarkoituksena oli pohtia, minkälaista osaamista niin yritykseltä kuin johtajalta ja myyntihenkilöstöltä vaaditaan kyseisessä prosessissa. Opinnäytetyön lopussa käsitellään opinnäytetyöntekijän omaa empiiristä kokemusta, jonka hän on kartuttanut informaatio-, viestintä- ja teknologia-alan yrityksessä toimiessaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja menetelmäksi valittiin fenomenologinen tutkimus. Fenomenologiseen tutkimusmenetelmään päädyttiin, koska opinnäytetyössä hyödynnetään vahvasti opinnäytetyöntekijän omia tuntemuksia ja kokemuksia käsiteltävästä aiheesta. Tutkimuksessa todettiin, että myyntiassistentin palkkaaminen yritykseen vähentää myyntihenkilöstön työtaakkaa, mutta vain tiettyjen vaatimuksien täyttyessä. Vaatimuksiksi voidaan nimetä muun muassa luottamus, viestintä, onnistunut johtaminen sekä perehdyttäminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää vastaus kysymykseen, mitä vaaditaan menestyksekkääseen ja onnistuneeseen myyntiassistentin palkkaamiseen informaatio-, viestintä- ja teknologia-alan yrityksessä. Lisäksi tarkoituksena oli pohtia, minkälaista osaamista niin yritykseltä kuin johtajalta ja myyntihenkilöstöltä vaaditaan kyseisessä prosessissa. Opinnäytetyön lopussa käsitellään opinnäytetyöntekijän omaa empiiristä kokemusta, jonka hän on kartuttanut informaatio-, viestintä- ja teknologia-alan yrityksessä toimiessaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja menetelmäksi valittiin fenomenologinen tutkimus. Fenomenologiseen tutkimusmenetelmään päädyttiin, koska opinnäytetyössä hyödynnetään vahvasti opinnäytetyöntekijän omia tuntemuksia ja kokemuksia käsiteltävästä aiheesta. Tutkimuksessa todettiin, että myyntiassistentin palkkaaminen yritykseen vähentää myyntihenkilöstön työtaakkaa, mutta vain tiettyjen vaatimuksien täyttyessä. Vaatimuksiksi voidaan nimetä muun muassa luottamus, viestintä, onnistunut johtaminen sekä perehdyttäminen.