Lasten sosiaalisen hyvinvoinnin avaimet päiväkodissa
Veteläinen, Minna; Vikström, Laura (2015)
Veteläinen, Minna
Vikström, Laura
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082814177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082814177
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät tuottavat lasten sosiaalista hyvinvointia päiväkodin arjessa. Tutkimme työssämme myös lasten sosiaalista hyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Haastattelimme opinnäytetyötämme varten 4-6-vuotiaita lapsia sekä kahta lastentarhanopettajaa kahdesta päiväkodista Oulussa. Tavoitteenamme on, että yhteistyökumppaneina toimivat päiväkodit voivat hyödyntää opinnäytetyöstämme nousseita tuloksia työssään.
Käytimme opinnäytetyössämme laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Pyrimme toteuttamaan opinnäytetyömme mahdollisimman lapsilähtöisesti ja eettisiä periaatteita kunnioittaen. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla seitsemää lasta sekä kahta lastentarhanopettajaa teemahaastattelun avulla. Lasten haastatteluiden tukena käytimme kuvakortteja. Analysoimme saadun aineiston teemoituksen avulla ja käytämme suoria lainauksia haastatteluista.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on saada lasten äänet ja mielipiteet kuuluviin, missä koemme onnistuneemme erityisen hyvin. Haastatteluiden jälkeen voimme todeta, että päiväkodissa lapsille tuottaa sosiaalista hyvinvointia yhdessä oleminen ja mieleisen toiminnon tekeminen yhdessä. Lapsille on erityisen tärkeää saada viettää aikaa päiväkodissa yhdessä parhaan kaverin tai kavereiden kanssa. Sosiaalista hyvinvointia heikentäväksi tekijäksi nousi esille kiusaaminen, jota voidaan ennaltaehkäistä pienemmillä lapsiryhmillä, valvonnan ja työntekijöiden lisäämisellä, toteuttamalla yhteistyötä vanhempien kanssa sekä huomioimalla lapset yksilöllisesti päiväkodin arjessa.
Käytimme opinnäytetyössämme laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Pyrimme toteuttamaan opinnäytetyömme mahdollisimman lapsilähtöisesti ja eettisiä periaatteita kunnioittaen. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla seitsemää lasta sekä kahta lastentarhanopettajaa teemahaastattelun avulla. Lasten haastatteluiden tukena käytimme kuvakortteja. Analysoimme saadun aineiston teemoituksen avulla ja käytämme suoria lainauksia haastatteluista.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on saada lasten äänet ja mielipiteet kuuluviin, missä koemme onnistuneemme erityisen hyvin. Haastatteluiden jälkeen voimme todeta, että päiväkodissa lapsille tuottaa sosiaalista hyvinvointia yhdessä oleminen ja mieleisen toiminnon tekeminen yhdessä. Lapsille on erityisen tärkeää saada viettää aikaa päiväkodissa yhdessä parhaan kaverin tai kavereiden kanssa. Sosiaalista hyvinvointia heikentäväksi tekijäksi nousi esille kiusaaminen, jota voidaan ennaltaehkäistä pienemmillä lapsiryhmillä, valvonnan ja työntekijöiden lisäämisellä, toteuttamalla yhteistyötä vanhempien kanssa sekä huomioimalla lapset yksilöllisesti päiväkodin arjessa.