Veikkausliigaseura FC Hongan asiakastutkimus
Haurinen, Teemu (2015)
Haurinen, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082614126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082614126
Tiivistelmä
Ammattimaisessa huippu-urheilussa Suomessa sekä kansainvälisesti seuran kannattajilla on enemmän ja enemmän vaikutusvaltaa urheiluseurojen toimintaan. Seurojen on otettava kannattajansa huomioon, sillä he ovat seuralle tärkein sidosryhmä, joita seurat pyrkii miellyttämään tavalla tai toisella, pääasiassa urheilullisella menestyksellä. Kannattajat tuovat seuralle myös suurimman taloudellisen tuen sponsoreiden ohella.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on tyypillinen FC Hongan kannattaja ja millaisia asioita FC Hongan toiminnassa kannattaja pitää tärkeinä ja mitä ei. Tämän avulla oli mahdollista pohtia kehittämisehdotuksia FC Hongan kotipelien markkinointiin. Opinnäytetyö tehtiin FC Hongan toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä FC Hongan tietoisuutta kannattajistaan, jotta seura osaisi toimia kannattajien mukaisesti ja saada kannattajansa tyytyväisiksi. Tuloksia voitaisiin siis hyödyntää FC Hongan toiminnassa koko organisaatiossa, kuten esimerkiksi markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoitua kyselytutkimusta, jota sovellettiin keräämällä vastauksia kahden FC Hongan kotiottelun aikana kesäkuussa 2014 FC Lahtea sekä paikallisvastustaja HJK:ta vastaan. Vastausten kerääminen kesti otteluiden ajan, lomakkeet jaettiin sisäänkäynnillä ja haettiin ottelun päätyttyä. Vastaajat palauttivat lomakkeet itsenäisesti seuran kannattajatuotteiden myyntipisteelle. Jaetuilla kyselylomakkeilla vastauksia saatiin 68 kappaletta. Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ajalta 9.6.-31.7.2014, jota lähetettiin FC Hongan sidosryhmille, kuten FC Hongan juniorijoukkueiden vanhemmille sähköpostitse sekä julkaistiin sosiaalisessa mediassa FC Hongan Facebook-ryhmässä. Sähköisen kyselylomakkeen kautta saatiin 127 vastausta. Lisäksi käytin tutkimusmenetelmänä havainnointia, jota sovelsin kahdessa FC Hongan kotiottelussa kesällä 2014.
Tutkimuksen tulosten perusteella FC Hongan tyypillinen kannattaja on mies ja 36,2 -vuotias. Tyypillinen kannattaja on ollut seuran kannattaja yli 5 vuotta, joka käy katsomassa 1-5 kotipeliä kauden aikana viikonloppuisin, eikä omista kausikorttia. Kannattajan mielestä FC Hongalla on kehitettävää, jotta olisi optimaalisen tyytyväinen. Seuran toiminnassa oli paljon myös positiivisia puolia, joihin kannattaja on tyytyväinen. Kehittämisalueita FC Hongan toiminnassa kannattajan mielestä oli pääasiassa seuran johdossa. Johtoa kuvailtiin monessa eri vastauksessa moninaisin termein ja toivottiin johtohenkilöiden vaihtamista. Myös seuran taloudellinen tilanne ei miellyttänyt kannattajaa, mutta taloudelliseen tilanteeseen ei ehdotettu varsinaisesti kehitysehdotuksia, miten tilanne saataisiin paremmaksi. Kannattaja oli seurasta tosin paikallisylpeä ja iloinen että Espoossa on pääsarjan jalkapallojoukkue.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on tyypillinen FC Hongan kannattaja ja millaisia asioita FC Hongan toiminnassa kannattaja pitää tärkeinä ja mitä ei. Tämän avulla oli mahdollista pohtia kehittämisehdotuksia FC Hongan kotipelien markkinointiin. Opinnäytetyö tehtiin FC Hongan toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä FC Hongan tietoisuutta kannattajistaan, jotta seura osaisi toimia kannattajien mukaisesti ja saada kannattajansa tyytyväisiksi. Tuloksia voitaisiin siis hyödyntää FC Hongan toiminnassa koko organisaatiossa, kuten esimerkiksi markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoitua kyselytutkimusta, jota sovellettiin keräämällä vastauksia kahden FC Hongan kotiottelun aikana kesäkuussa 2014 FC Lahtea sekä paikallisvastustaja HJK:ta vastaan. Vastausten kerääminen kesti otteluiden ajan, lomakkeet jaettiin sisäänkäynnillä ja haettiin ottelun päätyttyä. Vastaajat palauttivat lomakkeet itsenäisesti seuran kannattajatuotteiden myyntipisteelle. Jaetuilla kyselylomakkeilla vastauksia saatiin 68 kappaletta. Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ajalta 9.6.-31.7.2014, jota lähetettiin FC Hongan sidosryhmille, kuten FC Hongan juniorijoukkueiden vanhemmille sähköpostitse sekä julkaistiin sosiaalisessa mediassa FC Hongan Facebook-ryhmässä. Sähköisen kyselylomakkeen kautta saatiin 127 vastausta. Lisäksi käytin tutkimusmenetelmänä havainnointia, jota sovelsin kahdessa FC Hongan kotiottelussa kesällä 2014.
Tutkimuksen tulosten perusteella FC Hongan tyypillinen kannattaja on mies ja 36,2 -vuotias. Tyypillinen kannattaja on ollut seuran kannattaja yli 5 vuotta, joka käy katsomassa 1-5 kotipeliä kauden aikana viikonloppuisin, eikä omista kausikorttia. Kannattajan mielestä FC Hongalla on kehitettävää, jotta olisi optimaalisen tyytyväinen. Seuran toiminnassa oli paljon myös positiivisia puolia, joihin kannattaja on tyytyväinen. Kehittämisalueita FC Hongan toiminnassa kannattajan mielestä oli pääasiassa seuran johdossa. Johtoa kuvailtiin monessa eri vastauksessa moninaisin termein ja toivottiin johtohenkilöiden vaihtamista. Myös seuran taloudellinen tilanne ei miellyttänyt kannattajaa, mutta taloudelliseen tilanteeseen ei ehdotettu varsinaisesti kehitysehdotuksia, miten tilanne saataisiin paremmaksi. Kannattaja oli seurasta tosin paikallisylpeä ja iloinen että Espoossa on pääsarjan jalkapallojoukkue.