Perheiden ja henkilökunnan kokemuksia Kuusamon päivähoitopalveluista vuonna 2014
Tornberg, Virpi (2015)
Tornberg, Virpi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082514122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082514122
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tornberg, Virpi. Perheiden ja henkilökunnan kokemuksia Kuusamon päivähoitopalveluista vuonna 2014. Helsinki. Syksy 2015. 103 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa perheiden ja henkilökunnan kokemuksia ja mielipiteitä Kuusamon päivähoitopalveluista: päivähoidon toimivuudesta, päivähoidon päivittäisestä toiminnasta, kasvatuskumppanuudesta ja osallisuudesta. Näiden lisäksi yhtenä tavoitteena oli saada selville Kuusamon päivähoitopalveluiden tämän hetkinen tila, ennallaan säilytettävät ja kehitettävät asiat. Tutkimuksen työelämänyhteistyötahona on Kuusamon kaupungin lapsi- ja perhetyö, jonka kanssa tutkimus toteutettiin yhteistyönä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin päivähoitopaikoissa vastaajille annettavilla kyselylomakkeilla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat perheet, joiden lapset olivat Kuusamon päivähoitopalveluissa tai henkilökunnan jäsenet, joka työskenteli Kuusamon päivähoitopalveluissa kyselyhetkellä lokakuussa 2014. Kokonaistutkimuksen koko oli 387 perhettä ja 112 henkilökunnan jäsentä. Perheiden vastausprosentiksi muodostui 50 ja henkilökunnan vastausprosentiksi muodostui 61.
Tutkimustulokset osoittivat, että Kuusamon päivähoitopalveluiden tämän hetken tila on varsin hyvä, vastaajat olivat tyytyväisiä päivähoitopalveluihin ja niiden toimivuuteen eri päivähoitopaikan toimintamuodosta riippumatta. Kehitettäviksi asioiksi tutkimuksen perusteella nousivat kasvatuskumppanuus ja vanhempien osallisuuden varmistaminen.
Nyt kun Kuusamon päivähoitopalveluiden tila on kartoitettu, olisi jatkossa tärkeä seurata päivähoitopalveluiden laatua säännöllisesti. Näin pystytään turvaamaan laadukkaiden päivähoitopalveluiden tarjonta sekä asiakkaiden osallisuus ja mahdollisuus vaikuttaa käyttämiinsä palveluihin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoito, palvelut, opetussuunnitelmat, laatu, kasvatuskumppanuus, osallisuus, arviointi, kysylytutkimus
Tornberg, Virpi. Perheiden ja henkilökunnan kokemuksia Kuusamon päivähoitopalveluista vuonna 2014. Helsinki. Syksy 2015. 103 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa perheiden ja henkilökunnan kokemuksia ja mielipiteitä Kuusamon päivähoitopalveluista: päivähoidon toimivuudesta, päivähoidon päivittäisestä toiminnasta, kasvatuskumppanuudesta ja osallisuudesta. Näiden lisäksi yhtenä tavoitteena oli saada selville Kuusamon päivähoitopalveluiden tämän hetkinen tila, ennallaan säilytettävät ja kehitettävät asiat. Tutkimuksen työelämänyhteistyötahona on Kuusamon kaupungin lapsi- ja perhetyö, jonka kanssa tutkimus toteutettiin yhteistyönä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin päivähoitopaikoissa vastaajille annettavilla kyselylomakkeilla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat perheet, joiden lapset olivat Kuusamon päivähoitopalveluissa tai henkilökunnan jäsenet, joka työskenteli Kuusamon päivähoitopalveluissa kyselyhetkellä lokakuussa 2014. Kokonaistutkimuksen koko oli 387 perhettä ja 112 henkilökunnan jäsentä. Perheiden vastausprosentiksi muodostui 50 ja henkilökunnan vastausprosentiksi muodostui 61.
Tutkimustulokset osoittivat, että Kuusamon päivähoitopalveluiden tämän hetken tila on varsin hyvä, vastaajat olivat tyytyväisiä päivähoitopalveluihin ja niiden toimivuuteen eri päivähoitopaikan toimintamuodosta riippumatta. Kehitettäviksi asioiksi tutkimuksen perusteella nousivat kasvatuskumppanuus ja vanhempien osallisuuden varmistaminen.
Nyt kun Kuusamon päivähoitopalveluiden tila on kartoitettu, olisi jatkossa tärkeä seurata päivähoitopalveluiden laatua säännöllisesti. Näin pystytään turvaamaan laadukkaiden päivähoitopalveluiden tarjonta sekä asiakkaiden osallisuus ja mahdollisuus vaikuttaa käyttämiinsä palveluihin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoito, palvelut, opetussuunnitelmat, laatu, kasvatuskumppanuus, osallisuus, arviointi, kysylytutkimus