Ateria- ja puhtauspalvelut yhdistyivät - moniosaajia kouluille
Kaasalainen, Taina (2015)
Kaasalainen, Taina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082514108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082514108
Tiivistelmä
Kunta X:ssä ateria- ja puhtauspalveluiden organisaatiot oli yhdistetty yhteiseen tulosalueeseen vuoden 2014 alusta alkaen. Ennen yhdistämistä oli kuntaan rakennettu keskuskeittiö, johon muun muassa koulujen ruuanvalmistus oli pääosin siirretty. Ateria- ja puhtauspalvelujen yhdistämisellä kuntaan haettiin kustannussäästöjä. Tässä opinnäytteessä tutkittiin, miten ateria- ja puhtauspalvelut voidaan järjestää isoilla kouluilla yhdistymisen jälkeen.
Tutkimustehtävää lähestyttiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja benchmarkingia. Haastattelu toteutettiin haastattelemalla kunta X:n esimiehiä heidän näkemyksistään ateria- ja puhtauspalveluiden yhdistymisestä, yhteistyöstä ja palveluiden järjestämisestä. Benchmarking toteutettiin tekemällä tutustumiskäynti ja haastattelu kolmessa väestöpohjaltaan kunta X:n kokoisessa kunnassa, joissa ateria- ja puhtauspalvelut oli yhdistetty yhteiseen tulosalueeseen jo aiemmin.
Haastattelun ja bencmarkingin tuloksissa muutosvastarinta koettiin ongelmaksi, kun eri toimintoja yhdistetään. Yhteistyö ja sen kehittäminen todettiin tärkeäksi. Ateria- ja puhtauspalveluiden järjestämiseen isoilla kouluilla vaikutti se, onko koulussa valmistus- vai palvelukeittiö.
Opinnäytteen lopputuloksena tehtiin kehittämisehdotus, jossa todettiin, että kunta X:n isoilla kouluilla on perusteltua muodostaa tiimejä, joissa työntekijät toimivat moniosaaja-periaatteella. Koulutusta, joka sisältää sekä muutokseen liittyvää asennekoulutusta että osaamisen laajentamiseen liittyvää ammattitaidon parantamista, kannattaa järjestää koko henkilöstölle. Yhteisöllisyyden vahvistamiseen voidaan käyttää tiimien muodostusta, työhyvinvointitapahtumien järjestämistä sekä palkitsemista.
Tutkimustehtävää lähestyttiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja benchmarkingia. Haastattelu toteutettiin haastattelemalla kunta X:n esimiehiä heidän näkemyksistään ateria- ja puhtauspalveluiden yhdistymisestä, yhteistyöstä ja palveluiden järjestämisestä. Benchmarking toteutettiin tekemällä tutustumiskäynti ja haastattelu kolmessa väestöpohjaltaan kunta X:n kokoisessa kunnassa, joissa ateria- ja puhtauspalvelut oli yhdistetty yhteiseen tulosalueeseen jo aiemmin.
Haastattelun ja bencmarkingin tuloksissa muutosvastarinta koettiin ongelmaksi, kun eri toimintoja yhdistetään. Yhteistyö ja sen kehittäminen todettiin tärkeäksi. Ateria- ja puhtauspalveluiden järjestämiseen isoilla kouluilla vaikutti se, onko koulussa valmistus- vai palvelukeittiö.
Opinnäytteen lopputuloksena tehtiin kehittämisehdotus, jossa todettiin, että kunta X:n isoilla kouluilla on perusteltua muodostaa tiimejä, joissa työntekijät toimivat moniosaaja-periaatteella. Koulutusta, joka sisältää sekä muutokseen liittyvää asennekoulutusta että osaamisen laajentamiseen liittyvää ammattitaidon parantamista, kannattaa järjestää koko henkilöstölle. Yhteisöllisyyden vahvistamiseen voidaan käyttää tiimien muodostusta, työhyvinvointitapahtumien järjestämistä sekä palkitsemista.