Perehdyttämismateriaali hotelliravintolalle
Nyqvist, Mirka (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082314087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082314087
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli perehdyttämismateriaalin laatiminen hotelli-ravintolalle ja sen kautta perehdytysprosessin kehittäminen. Toimeksiantajayritys opinnäytetyölle oli Scandic-hotelliketjuun kuuluva helsinkiläinen Scandic Marski. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Scandic Marskin ravintolan iltavuoron perehdyttämisprosessia luoden sen tueksi toimiva tukimateriaali. Tavoitteena oli tutkia ravintolan tämän hetkisen perehdyttämisen toimivuutta ja laatua ja tuoda kehittämismahdollisuuksia esiin. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin Marskin ravintolan iltavuoron uusien työntekijöiden käyttöön uusi, kaksiosainen perehdyttämismateriaali. Prosessin aikana kehitettiin ja hyödynnettiin olemassa olevaa pe-rehdyttämismateriaalia sekä tuotettiin kokonaan uutta sisältöä.
Toimeksiantajan tilauksesta ja oman työkokemukseni kautta lähdettiin suunnittelemaan kak-siosaista perehdytysmateriaalia Marskin iltavuoron uusien työntekijöiden käyttöön. Tarve perehdyt-tämisen kehittämiselle luomalla sille apuväline/materiaali oli todettu, sillä Marskilla ei ollut uusille työntekijöilleen selkeää materiaalia työnoppimisen tueksi. Materiaali on suunniteltu uusien a la carte-työntekijöiden oppimisen ja ammatillisen kehintyksen tueksi. Se edesauttaa työntekijän sopeutumista talon tavoille ja tutustumista työhön ja sen käytäntöihin. Materiaali on sähköisessä muodossa ja se lähetetään työntekijän sähköpostiin ennen ensimmäistä työvuoroa. Näin uusi työntekijä pystyy tutustumaan materiaalin sisältöön ennen työsuhteen alkua. Perehdytysmateriaali kokonaisuudessaan auttaa työntekijää tutustumaan yrityksen arvomaailmaan, hotellin yleisiin toimintatapoihin ja työn rutiineihin. Sen ensimmäinen osa käsittelee organisaatioperehdytykseen liittyviä asioita, kuten yrityksen toimintatapoja yleisesti, työsuhdeasioita ja yleisasioita hotellista. Toinen osa keskittyy työnopastuksen kannalta oleellisiin seikkoihin. Vaikka materiaali lähetetään ennakoiden työntekijälle sähköpostiin, perehdyttäjä käyttää samaa materiaalia apuvälineenään uuden työntekijän perehdyttämisprosessissa.Tämän vuoksi materiaalin liitteenä on muistilista, joka tukee järjestelmällistä perehdyttämistä ja asioiden läpikäyntiä perehdyttämisprosessissa. Uusi perehdyttämismateriaali parantaa Marskin uusien työntekijöiden perehdyttämistä ja helpottaa työhön tutustumista.
Perehdyttämismateriaalin pohjana on käytetty olemassa olevaa materiaalia niiltä osin, kuin ne olivat hyödynnettävissä. Teoreettisena viitekehyksenä toimi aiheeseen soveltuva kirjallisuus, kuten esimerkiksi henkilöstöjohtamiseen ja perehdyttämiseen liittyvät teokset. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja osallistuvaa havainnointia sekä varjostusta. Osallistuva havainnointi ja varjostus toteutuivat toimeksiantajayrityksessä iltavuorojen aikana. Syntynyt perehdyttämismateriaali on tarkoituksella tiivis ja verrattain suppea ja sisältää kaikista olennaisimmat asiat, jotta se palvelisi uuden työntekijän oppimista ja uuden omaksumista parhaalla mahdollisella tavalla.
Toimeksiantajan tilauksesta ja oman työkokemukseni kautta lähdettiin suunnittelemaan kak-siosaista perehdytysmateriaalia Marskin iltavuoron uusien työntekijöiden käyttöön. Tarve perehdyt-tämisen kehittämiselle luomalla sille apuväline/materiaali oli todettu, sillä Marskilla ei ollut uusille työntekijöilleen selkeää materiaalia työnoppimisen tueksi. Materiaali on suunniteltu uusien a la carte-työntekijöiden oppimisen ja ammatillisen kehintyksen tueksi. Se edesauttaa työntekijän sopeutumista talon tavoille ja tutustumista työhön ja sen käytäntöihin. Materiaali on sähköisessä muodossa ja se lähetetään työntekijän sähköpostiin ennen ensimmäistä työvuoroa. Näin uusi työntekijä pystyy tutustumaan materiaalin sisältöön ennen työsuhteen alkua. Perehdytysmateriaali kokonaisuudessaan auttaa työntekijää tutustumaan yrityksen arvomaailmaan, hotellin yleisiin toimintatapoihin ja työn rutiineihin. Sen ensimmäinen osa käsittelee organisaatioperehdytykseen liittyviä asioita, kuten yrityksen toimintatapoja yleisesti, työsuhdeasioita ja yleisasioita hotellista. Toinen osa keskittyy työnopastuksen kannalta oleellisiin seikkoihin. Vaikka materiaali lähetetään ennakoiden työntekijälle sähköpostiin, perehdyttäjä käyttää samaa materiaalia apuvälineenään uuden työntekijän perehdyttämisprosessissa.Tämän vuoksi materiaalin liitteenä on muistilista, joka tukee järjestelmällistä perehdyttämistä ja asioiden läpikäyntiä perehdyttämisprosessissa. Uusi perehdyttämismateriaali parantaa Marskin uusien työntekijöiden perehdyttämistä ja helpottaa työhön tutustumista.
Perehdyttämismateriaalin pohjana on käytetty olemassa olevaa materiaalia niiltä osin, kuin ne olivat hyödynnettävissä. Teoreettisena viitekehyksenä toimi aiheeseen soveltuva kirjallisuus, kuten esimerkiksi henkilöstöjohtamiseen ja perehdyttämiseen liittyvät teokset. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja osallistuvaa havainnointia sekä varjostusta. Osallistuva havainnointi ja varjostus toteutuivat toimeksiantajayrityksessä iltavuorojen aikana. Syntynyt perehdyttämismateriaali on tarkoituksella tiivis ja verrattain suppea ja sisältää kaikista olennaisimmat asiat, jotta se palvelisi uuden työntekijän oppimista ja uuden omaksumista parhaalla mahdollisella tavalla.