Sähköisten palveluiden kehittäminen Marevan®-potilaiden hoidossa Lapinlahdella
Hakkarainen, Mervi; Majala, Anne (2015)
Hakkarainen, Mervi
Majala, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081914051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081914051
Tiivistelmä
Monissa sairaanhoitopiireissä on siirrytty käyttämään sähköistä hoitopalautejärjestelmää, jossa esimerkiksi verenohennushoitoa saavien potilaiden hoidossa INR (International Normalized Ratio)-arvo ja annosteluohje lähetetään sähköisessä muodossa. Tämän on todettu säästävän resursseja sekä parantavan potilasturvallisuutta. Sähköisten palveluiden kehittämisen ja käytön tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, laatua ja kustannustehokkuutta. Sen on todettu myös edistävän kansalaisten oman terveyden hallintaa ja hoitoa.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Marevan®-hoitoisten potilaiden kiinnostuneisuutta ja mahdollisuuksia siirtyä sähköisiin palveluihin INR-arvon ja annosteluohjeen saamiseksi Lapinlahdella. Samalla selvitettiin myös potilaiden kiinnostuneisuutta osallistua
omasäätelykoulutukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sähköisten palveluiden käyttöönottoa Marevan®-potilaiden hoidossa Lapinlahdella. Tavoitteena oli myös potilasturvallisuuden parantaminen sähköisiin palveluihin siirtymisen myötä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella helmi-maaliskuussa 2015. Tutkimukseen osallistui 81 Marevania® käyttävää henkilöä. Mahdollisuuksia selvitettiin kysymällä käytössä olevia viestintävälineitä sekä aiempaa sähköisten palveluiden käyttöä. Kyselyssä mitattiin myös kiinnostuneisuutta saada INR-arvo ja Marevan®-annosteluohje sähköisessä muodossa.
Tulosten perusteella sähköisistä palveluista ja omahoidosta kiinnostuneiden henkilöiden määrä on Lapinlahdella suuri. Kiinnostuneisuus palveluita kohtaan antaa viitteitä siitä, että tällaisia uusia palveluita kannattaa kehittää ja ottaa käyttöön. Sähköisten palveluiden käyttöönotosta hyötyisivät niin Lapinlahden terveyskeskuksen poliklinikan hoitohenkilökunta kuin Marevan®-hoitoiset potilaatkin. Molemmille osapuolille kyseiset palvelut antaisivat joustoa ajankäyttöön.
Jatkotutkimusaiheina ehdotamme Lapinlahden poliklinikan hoitohenkilökunnalle tehtävää tutkimusta sähköisten asiointipalveluiden käytön osaamisesta. Sähköisten asiointipalveluiden käyttöönoton jälkeen voisi tehdä tutkimuksen Marevan®-lääkettä käyttäville asiakkaille. Tutkimuksessa voisi selvittää kokemuksia palveluiden toimivuudesta ja hyödyistä. Myös omasäätelykoulutukseen osallistuneilta ja omahoitoon siirtyneiltä asiakkailta voisi kerätä kokemuksia ja kehittämisideoita omasäätelykoulutuksesta ja omahoidosta.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Marevan®-hoitoisten potilaiden kiinnostuneisuutta ja mahdollisuuksia siirtyä sähköisiin palveluihin INR-arvon ja annosteluohjeen saamiseksi Lapinlahdella. Samalla selvitettiin myös potilaiden kiinnostuneisuutta osallistua
omasäätelykoulutukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sähköisten palveluiden käyttöönottoa Marevan®-potilaiden hoidossa Lapinlahdella. Tavoitteena oli myös potilasturvallisuuden parantaminen sähköisiin palveluihin siirtymisen myötä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella helmi-maaliskuussa 2015. Tutkimukseen osallistui 81 Marevania® käyttävää henkilöä. Mahdollisuuksia selvitettiin kysymällä käytössä olevia viestintävälineitä sekä aiempaa sähköisten palveluiden käyttöä. Kyselyssä mitattiin myös kiinnostuneisuutta saada INR-arvo ja Marevan®-annosteluohje sähköisessä muodossa.
Tulosten perusteella sähköisistä palveluista ja omahoidosta kiinnostuneiden henkilöiden määrä on Lapinlahdella suuri. Kiinnostuneisuus palveluita kohtaan antaa viitteitä siitä, että tällaisia uusia palveluita kannattaa kehittää ja ottaa käyttöön. Sähköisten palveluiden käyttöönotosta hyötyisivät niin Lapinlahden terveyskeskuksen poliklinikan hoitohenkilökunta kuin Marevan®-hoitoiset potilaatkin. Molemmille osapuolille kyseiset palvelut antaisivat joustoa ajankäyttöön.
Jatkotutkimusaiheina ehdotamme Lapinlahden poliklinikan hoitohenkilökunnalle tehtävää tutkimusta sähköisten asiointipalveluiden käytön osaamisesta. Sähköisten asiointipalveluiden käyttöönoton jälkeen voisi tehdä tutkimuksen Marevan®-lääkettä käyttäville asiakkaille. Tutkimuksessa voisi selvittää kokemuksia palveluiden toimivuudesta ja hyödyistä. Myös omasäätelykoulutukseen osallistuneilta ja omahoitoon siirtyneiltä asiakkailta voisi kerätä kokemuksia ja kehittämisideoita omasäätelykoulutuksesta ja omahoidosta.