Opettajien näkemyksiä koulukiusaamisesta, siihen puuttumisesta sekä sen ehkäisystä
Marttila, Kari (2015)
Marttila, Kari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080713926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080713926
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia opettajien kokemuksia koulukiusaamisesta. Tutkimuksessa opettajat kuvailevat, millaisia keinoja heillä on puuttua koulussa tapahtuvaan kiusaamiseen, sen ehkäisemiseen ja millaisia kehittämisehdotuksia he esittävät kiusaamisen vastaiseen toimintaan.
Tutkimuksen aineisto koostuu yhdeksän yläkoululla työskentelevän opettajan teemahaastattelusta. Tutkimukseni oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus.
Tutkimus osoittaa, että kiusaamisen muodot ovat monitahoisia. Kiusaaminen voi olla näkyvää sekä piilossa olevaa. Näkyvä kiusaaminen ilmenee usein fyysisenä kiusaamisena. Piilossa oleva kiusaaminen määriteltiin ryhmän ulkopuolelle jättä-misenä, pahan puhumisena, virnuiluna sekä erilaisina eleinä. Internetissä tapahtuva kiusaaminen nähtiin yleisenä kiusaamisen muotona. Piilossa oleva kiusaaminen nähtiin ongelmallisena, koska sitä on vaikea havaita.
Tutkimus osoittaa, että kiusaamiseen koulussa puuttuvat tukioppilaat, opettajat, KIVA- tiimi, rehtori, sekä kuraattori. Oppilashuoltohenkilöstön rooli yhdessä oppilaiden vanhempien kanssa kiusaamisasioihin puuttumisessa nähdään olennaisena, jos tilanne on jatkunut pidempään.
Tutkimus osoittaa, että opettajat näkevät koulukiusaamisen ehkäisemisen varhaisessa vaiheessa tarpeelliseksi, koska yläkoululle siirtyessä oppilaat tuovat mukanaan jo opittuja tapoja. Ehkäisevistä toimenpiteistä merkityksellisimpinä nähtiin tukioppilaiden pitämät valistukset, luokanvalvojien Kiva-koulu ohjelman teemat, terveystiedon opettajien aiheet kiusaamisesta, ryhmäyttämispäivät, kiusaamiskyselyt ja oppilaiden haastattelut.
Tutkimuksen aineisto koostuu yhdeksän yläkoululla työskentelevän opettajan teemahaastattelusta. Tutkimukseni oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus.
Tutkimus osoittaa, että kiusaamisen muodot ovat monitahoisia. Kiusaaminen voi olla näkyvää sekä piilossa olevaa. Näkyvä kiusaaminen ilmenee usein fyysisenä kiusaamisena. Piilossa oleva kiusaaminen määriteltiin ryhmän ulkopuolelle jättä-misenä, pahan puhumisena, virnuiluna sekä erilaisina eleinä. Internetissä tapahtuva kiusaaminen nähtiin yleisenä kiusaamisen muotona. Piilossa oleva kiusaaminen nähtiin ongelmallisena, koska sitä on vaikea havaita.
Tutkimus osoittaa, että kiusaamiseen koulussa puuttuvat tukioppilaat, opettajat, KIVA- tiimi, rehtori, sekä kuraattori. Oppilashuoltohenkilöstön rooli yhdessä oppilaiden vanhempien kanssa kiusaamisasioihin puuttumisessa nähdään olennaisena, jos tilanne on jatkunut pidempään.
Tutkimus osoittaa, että opettajat näkevät koulukiusaamisen ehkäisemisen varhaisessa vaiheessa tarpeelliseksi, koska yläkoululle siirtyessä oppilaat tuovat mukanaan jo opittuja tapoja. Ehkäisevistä toimenpiteistä merkityksellisimpinä nähtiin tukioppilaiden pitämät valistukset, luokanvalvojien Kiva-koulu ohjelman teemat, terveystiedon opettajien aiheet kiusaamisesta, ryhmäyttämispäivät, kiusaamiskyselyt ja oppilaiden haastattelut.