Markkinointisuunnitelma Eepeen konepalvelu oy:lle
Polo, Tiina (2015)
Polo, Tiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080313894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080313894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Eepeen konepalvelu oy on reilun vuoden markkinoilla toiminut yhden miehen koneurakointiyritys. Sen palveluja ovat maatalous-, auraus- ja maanrakennusurakointi. Yritys on markkinoinut palvelujaan epäsäännöllisesti, joten se halusi selkeän suunnitelman markkinoinnista ja käytännön toimenpiteistä.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa on raportointiosio ja tuotos eli markkinointisuunnitelma vuodelle 2015. Aihe rajattiin käsittelemään maatalousurakointia, koska se on yritykselle eniten markkinointia vaativa toimiala. Tiedonkeruussa käytettiin tutkimusmenetelmänä haastattelua ja valmisaineistomenetelmää. Raportissa käydään läpi markkinoinnin ja suunnittelun tietoperusta käsitteineen. Sen jälkeen on kerrottu käytännön työstä, jossa tutkittiin yrityksen lähtökohdat, toimintaympäristö ja tulevaisuuden tavoitteet.
Liitteenä oleva markkinointisuunnitelma kattaa lähtökohta-analyysit, SWOT-analyysin, toimintastrategian, markkinoinnin tavoitteet, käytännön toimenpiteet, budjetin, aikataulun ja markkinoinnin onnistumisen seurannan. Koneurakoinnin toimintaympäristöä hallitsevat maatilojen kannattavuus ja kova kilpailutilanne. Siksi yrityksen on löydettävä vahvuutensa ja hyödynnettävä niitä markkinoinnissa.
Eepeen konepalvelu oy:n tärkeimmät markkinoinnin käytännön toimenpiteet ovat yrityksen internet-sivut, Facebook-sivut, YouTube-mainos ja suhdetoiminta yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kanssa. Yrityksen kilpailuetu perustuu yksilökohtaiseen asiakaspalveluun. Tavoitteiden onnistumista seurataan suunnitelmallisesti, jolloin markkinointisuunnitelmaa voidaan kehittää seuraavalle vuodelle sopivaksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa on raportointiosio ja tuotos eli markkinointisuunnitelma vuodelle 2015. Aihe rajattiin käsittelemään maatalousurakointia, koska se on yritykselle eniten markkinointia vaativa toimiala. Tiedonkeruussa käytettiin tutkimusmenetelmänä haastattelua ja valmisaineistomenetelmää. Raportissa käydään läpi markkinoinnin ja suunnittelun tietoperusta käsitteineen. Sen jälkeen on kerrottu käytännön työstä, jossa tutkittiin yrityksen lähtökohdat, toimintaympäristö ja tulevaisuuden tavoitteet.
Liitteenä oleva markkinointisuunnitelma kattaa lähtökohta-analyysit, SWOT-analyysin, toimintastrategian, markkinoinnin tavoitteet, käytännön toimenpiteet, budjetin, aikataulun ja markkinoinnin onnistumisen seurannan. Koneurakoinnin toimintaympäristöä hallitsevat maatilojen kannattavuus ja kova kilpailutilanne. Siksi yrityksen on löydettävä vahvuutensa ja hyödynnettävä niitä markkinoinnissa.
Eepeen konepalvelu oy:n tärkeimmät markkinoinnin käytännön toimenpiteet ovat yrityksen internet-sivut, Facebook-sivut, YouTube-mainos ja suhdetoiminta yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kanssa. Yrityksen kilpailuetu perustuu yksilökohtaiseen asiakaspalveluun. Tavoitteiden onnistumista seurataan suunnitelmallisesti, jolloin markkinointisuunnitelmaa voidaan kehittää seuraavalle vuodelle sopivaksi.