Miten hyödyntää urheiluseuran asiakasprofiilia sponsorien hankinnassa
Rosala, Jaakko (2015)
Rosala, Jaakko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015072913878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015072913878
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää urheiluseuran asiakasprofiilin hyödyntämistä sponsorien hankinnassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli urheiluseura Jyväskylän Nousu. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Jyväskylän Nousun jäsenten demografia ja tutkia heidän kuluttajakäyttäytymistään. Tutkimus antaa lisäarvoa tuleviin yhteistyökumppanuuksiin. Sponsorointi ei ole enää yksipuolista taloudellista tukemista vaan tarkoitus on löytää molempia osapuolia hyödyttävä ratkaisu.
Keskeisimpinä teoriakokonaisuuksina tutkimuksen taustalla olivat urheilumarkkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen. Kuluttajakäyttäytymisen tutkiminen voi olla vastaus moniin nykyaikaisen liiketoiminnan haasteisiin. Tutkimusotteena opinnäytetyössä oli kvantitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä toimi strukturoitu kysely. Tutkimus toteutettiin sähköpostilla lähetetyllä kyselylomakkeella. Tutkimuksessa perusjoukkona toimivat urheiluseura Nousun jäsenet. Seuran 400 jäsenestä 39 vastasi kyselyyn, joten luotettavia yleistyksiä ei pystytty tekemään.
Kyselyn perusteella seuran keskimääräinen jäsen on alle 40-vuotias korkeasti koulutettu perheellinen, joka asuu omistusasunnossa seuran toimintaympäristön läheisyydessä. Suurin osa vastaajista ilmoitti kiinnostuksen kohteekseen urheilun eri muodot ja kertoi käyttävänsä vapaa-aikaansa liikuntaharrastuksiin. Kiinnostavimmiksi yhteistyökumppaneiksi nousivat eri urheiluliikkeet. Tulevaisuudessa jatkotutkimukset ovat tarpeen, jotta saadaan luotettavampia tutkimustuloksia. Seuran jäsenistä kerättyä tietoa voidaan pitää vaihdannan välineenä seuran ja yhteistyökumppanien välillä.
Keskeisimpinä teoriakokonaisuuksina tutkimuksen taustalla olivat urheilumarkkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen. Kuluttajakäyttäytymisen tutkiminen voi olla vastaus moniin nykyaikaisen liiketoiminnan haasteisiin. Tutkimusotteena opinnäytetyössä oli kvantitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä toimi strukturoitu kysely. Tutkimus toteutettiin sähköpostilla lähetetyllä kyselylomakkeella. Tutkimuksessa perusjoukkona toimivat urheiluseura Nousun jäsenet. Seuran 400 jäsenestä 39 vastasi kyselyyn, joten luotettavia yleistyksiä ei pystytty tekemään.
Kyselyn perusteella seuran keskimääräinen jäsen on alle 40-vuotias korkeasti koulutettu perheellinen, joka asuu omistusasunnossa seuran toimintaympäristön läheisyydessä. Suurin osa vastaajista ilmoitti kiinnostuksen kohteekseen urheilun eri muodot ja kertoi käyttävänsä vapaa-aikaansa liikuntaharrastuksiin. Kiinnostavimmiksi yhteistyökumppaneiksi nousivat eri urheiluliikkeet. Tulevaisuudessa jatkotutkimukset ovat tarpeen, jotta saadaan luotettavampia tutkimustuloksia. Seuran jäsenistä kerättyä tietoa voidaan pitää vaihdannan välineenä seuran ja yhteistyökumppanien välillä.