Messut kansainvälisenä markkinointikeinona : Suomen cleantech-alan yritysten näkemyksiä
Salomaa, Roosa (2015)
Salomaa, Roosa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015070213806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015070213806
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaiset cleantech–alan yritykset suhtautuvat kansainvälisiin messuihin markkinointikeinona. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta ja tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää cleantech–alan yrityksen markkinointivastaavaa. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Messeforum Oy, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia messupalveluita sekä edustaa suuria kansainvälisiä messutaloja Suomessa.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat pitivät messuja oleellisena osana edustamansa yrityksen markkinointia. Muutamalle yritykselle messut olivat ainoa aktiivinen markkinointikeino, mutta toiset taas näkivät messujen olevan osa laajaa markkinoinnin kokonaisuutta, josta ei voi erottaa yhtä markkinointikeinoa. Suurin osa haastatelluista kertoi, että heidän edustamansa yrityksen kasvu pohjautuu ulkomaan markkinoihin ja että vienti on järjestetty jälleenmyyjien avulla. Messuilla haastateltavat kertoivat saavansa mahdollisuuden saada palautetta suoraan loppukäyttäjiltä. Kansainvälisillä messuilla saatujen kontaktien koettiin olevan laadukkaampia kuin kotimaisilla messuilla.
Pääasialliset syyt osallistua kansainvälisille messuille olivat brändin tunnetuksi tekeminen ja asiakkaiden kouluttaminen. Läsnäolon näyttäminen mainittiin hyvin tärkeänä. Cleantech–alalla on uusia ja tuntemattomia tuotteita ja ratkaisuja, jolloin myyntiin tulee yhdistää myös asiakkaiden kouluttamista.
Tämä tutkimus kuvaa Suomen cleantech–alan tilannetta messumarkkinoinnin näkökulmasta. Toimeksiantaja Messeforum Oy voi kehittää palvelutarjontaansa tämän tutkimuksen tulosten avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat pitivät messuja oleellisena osana edustamansa yrityksen markkinointia. Muutamalle yritykselle messut olivat ainoa aktiivinen markkinointikeino, mutta toiset taas näkivät messujen olevan osa laajaa markkinoinnin kokonaisuutta, josta ei voi erottaa yhtä markkinointikeinoa. Suurin osa haastatelluista kertoi, että heidän edustamansa yrityksen kasvu pohjautuu ulkomaan markkinoihin ja että vienti on järjestetty jälleenmyyjien avulla. Messuilla haastateltavat kertoivat saavansa mahdollisuuden saada palautetta suoraan loppukäyttäjiltä. Kansainvälisillä messuilla saatujen kontaktien koettiin olevan laadukkaampia kuin kotimaisilla messuilla.
Pääasialliset syyt osallistua kansainvälisille messuille olivat brändin tunnetuksi tekeminen ja asiakkaiden kouluttaminen. Läsnäolon näyttäminen mainittiin hyvin tärkeänä. Cleantech–alalla on uusia ja tuntemattomia tuotteita ja ratkaisuja, jolloin myyntiin tulee yhdistää myös asiakkaiden kouluttamista.
Tämä tutkimus kuvaa Suomen cleantech–alan tilannetta messumarkkinoinnin näkökulmasta. Toimeksiantaja Messeforum Oy voi kehittää palvelutarjontaansa tämän tutkimuksen tulosten avulla.