Perehdytyskansio Metsärinteen lastensuojeluyksikköön
Laukia, Ines (2015)
Laukia, Ines
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061913615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061913615
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työpaikalla tapahtuvaa perehdyttämistä ja sen merkitystä sekä kehittää tutkimustulosten avulla Perheasema Purje Oy:n Metsärinteen lastensuojeluyksikössä tapahtuvaa perehdyttämistä. Kehittäminen koostui yksikön perehdytyskansion päivittämisestä. Tavoitteena oli tehdä selkeä perehdytyskansio, josta löytyy konkreettinen kuva työtehtävistä ja rutiineista, sekä kirjata yleiset linjaukset helposti kaikkien työntekijöiden saataville. Tavoitteena oli myös, että kansio on apuväline uudelle työntekijälle ja toimii muistin virkistäjänä vanhoille työntekijöille. Yksikön vanha perehdytyskansio sisälsi asiakirjoja vuosien 2007 ja 2013 väliltä. Nyt olikin korkea aika kerätä tuoretta tietoa ja päivittää kansio. Perehdytyskansio toteutettiin yhteistyössä Perheasema Purje Oy:n Metsärinteen lastensuojeluyksikön kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu kehittämistoimintaa ja perehdyttämistä käsittelevistä kirjallisista sekä sähköisistä aineistoista. Apuna perehdytyskansion päivittämisessä käytin teoria aineiston lisäksi teemahaastatteluita. Haastateltavina olivat Metsärinteen työntekijät sekä sosiaalialan opiskelijat Laurea-ammattikorkeakoulusta. Metsärinteen työntekijöiltä keräsin ajatuksia siitä, mitä kyseisen yksikön perehdytyskansion olisi hyvä sisältää. Opiskelijoilta sain näkökulmaa siitä, mitkä ovat uuden työntekijän perehdyttämisessä tärkeitä asioita. Opinnäytetyö soveltaa toimintatutkimuksen ja kehittävän työntutkimuksen lähestymistapoja.
Opinnäytetyölleni asettamani tavoitteet toteutuivat siltä osin, että onnistuin päivittämään yksikön perehdytyskansion siten, että se palvelee ja kuvaa paremmin tämänhetkistä työtilannetta Metsärinteen lastensuojeluyksikössä, ja näin ollen sen avulla pystyy kehittämään yksikön perehdyttämisen lähtökohtia. Valmiin perehdytyskansion tavoitteiden arviointi tapahtui työtekijöiltä saadun suullisen palautteen perusteella. Perehdytyskansion toimivuutta käytännössä on vaikeaa arvioida, sillä tämän opinnäytetyön aikana sitä ei ehditty kokeilemaan uuden työntekijän kanssa käytännössä.
Teemahaastatteluista kävi ilmi, että perehdyttämistä ei nähdä laajemmassa mittakaavassa, vaan siihen liitetään pelkkä työpaikalla tapahtuva perehdyttäminen, jota kutsutaan teoriassa työnopastukseksi. Perehdyttäminen on kuitenkin laajempi kokonaisuus, joka on sidoksissa työpaikan laajempaan kehittämistyöhön sekä oppimiseen.
Hyvä perehdyttäminen parantaa sekä henkilökunnan työskentelyä että asiakkaiden turvallisuutta ja luottamusta työntekijöihin. Perehdyttäminen työpaikoilla on jatkuvasti ajankohtainen aihe, jonka merkitystä tulee korostaa tulevaisuudessa entistä enemmän.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu kehittämistoimintaa ja perehdyttämistä käsittelevistä kirjallisista sekä sähköisistä aineistoista. Apuna perehdytyskansion päivittämisessä käytin teoria aineiston lisäksi teemahaastatteluita. Haastateltavina olivat Metsärinteen työntekijät sekä sosiaalialan opiskelijat Laurea-ammattikorkeakoulusta. Metsärinteen työntekijöiltä keräsin ajatuksia siitä, mitä kyseisen yksikön perehdytyskansion olisi hyvä sisältää. Opiskelijoilta sain näkökulmaa siitä, mitkä ovat uuden työntekijän perehdyttämisessä tärkeitä asioita. Opinnäytetyö soveltaa toimintatutkimuksen ja kehittävän työntutkimuksen lähestymistapoja.
Opinnäytetyölleni asettamani tavoitteet toteutuivat siltä osin, että onnistuin päivittämään yksikön perehdytyskansion siten, että se palvelee ja kuvaa paremmin tämänhetkistä työtilannetta Metsärinteen lastensuojeluyksikössä, ja näin ollen sen avulla pystyy kehittämään yksikön perehdyttämisen lähtökohtia. Valmiin perehdytyskansion tavoitteiden arviointi tapahtui työtekijöiltä saadun suullisen palautteen perusteella. Perehdytyskansion toimivuutta käytännössä on vaikeaa arvioida, sillä tämän opinnäytetyön aikana sitä ei ehditty kokeilemaan uuden työntekijän kanssa käytännössä.
Teemahaastatteluista kävi ilmi, että perehdyttämistä ei nähdä laajemmassa mittakaavassa, vaan siihen liitetään pelkkä työpaikalla tapahtuva perehdyttäminen, jota kutsutaan teoriassa työnopastukseksi. Perehdyttäminen on kuitenkin laajempi kokonaisuus, joka on sidoksissa työpaikan laajempaan kehittämistyöhön sekä oppimiseen.
Hyvä perehdyttäminen parantaa sekä henkilökunnan työskentelyä että asiakkaiden turvallisuutta ja luottamusta työntekijöihin. Perehdyttäminen työpaikoilla on jatkuvasti ajankohtainen aihe, jonka merkitystä tulee korostaa tulevaisuudessa entistä enemmän.