Lahjakortin ostamiseen vaikuttavat tekijät: Case S-ryhmän lahjakortti
Ojala, Suvi (2015)
Ojala, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061813593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061813593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuluttajien lahjakorttien ostamista sekä niihin vaikuttavia tekijöitä, kuten ostomotiiveja, lahjan antajan ja saajan välistä suhdetta, lahjan antotilaisuutta, lahjakorttityyppejä ja lahjakortin arvoa. Lähtökohtana oli selvittää, miksi asiakas päätyy ostamaan lahjakortteja ja mitkä tekijät vaikuttavat ostotilanteessa lahjakortin valintaan. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä S-Pankki Oy:n kanssa ja tutkimuksen kohderyhmänä toimivat S-ryhmän asiakkaat eli asiakasomistajat.
Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena käyttämällä kyselyä aineistonkeruumenetelmänä. Tutkimusaiheina olivat yleiset mielikuvat lahjakorteista, lahjakortin ostaminen lahjaksi ja lahjakortin lahjaksi saaminen. Kaikkia tekijöitä tarkasteltiin ostokäyttäytymisen näkökulmista. Tutkimustulosten analysoimista varten tutkimukselle luotiin oma mittaristo.
Tutkimustulosten perusteella lahjakortin ostopäätöstä tehtäessä kaupan tuotevalikoimalla ja omalla asiakaskokemuksella kaupasta on merkittävä rooli. Myös kaupan sijainnilla ja omalla kokemuksella kaupan lahjakortista oli merkitystä lahjakorttia ostettaessa. Lahjakortin hyvinä puolina pidettiin sen lahjan saajalle tarjoamaa valinnanvapautta sekä nopeaa ja helppoa ostamista. Persoonallisuus oli lahjakortin heikoin ominaisuus. Joulu on lahjakorttien suurin sesonki ja lahjakortteja ostettiin pääasiassa omille perheenjäsenille.
Johtopäätösten mukaan lahjakortti on yleisesti positiivinen asia. Se on monelle mieluinen lahja antaa ja saada. Lahjakortteja ostettaessa lahjan antajan ja saajan suhteen läheisyydellä on merkitystä. Se vaikuttaa etenkin lahjakortille ladattavan arvon määrään. Sen sijaan lahjakorttityypin ja lahjan antajan ja saajan välisellä suhteella ei havaittu olevan yhteyttä lahjakortteja ostettaessa. Lahjakortteja annetaan, kun ei olla varmoja lahjan saajan toiveista. Se tarjoaa sekä lahjan saajalle että lahjan antajalle joustavuutta. Lahjakortti on nopea ja vaivaton ostaa, mutta ei kuitenkaan viime hetken ostos.
Lahjakorttien ostokäyttäytymisen tutkimista on mahdollista laajentaa paljon, koska aikaisempaa tutkimustietoa on saatavilla hyvin vähän. Jatkotutkimusehdotuksia tämän tutkimuksen laajentamiseksi ovat muun muassa ostomotiivien laajempi tutkiminen sekä lahjakortilla ostamisen tutkiminen. Yksi mielenkiintoinen tutkimuskohde on myös lahjakortin tulevaisuuden tutkiminen.
Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena käyttämällä kyselyä aineistonkeruumenetelmänä. Tutkimusaiheina olivat yleiset mielikuvat lahjakorteista, lahjakortin ostaminen lahjaksi ja lahjakortin lahjaksi saaminen. Kaikkia tekijöitä tarkasteltiin ostokäyttäytymisen näkökulmista. Tutkimustulosten analysoimista varten tutkimukselle luotiin oma mittaristo.
Tutkimustulosten perusteella lahjakortin ostopäätöstä tehtäessä kaupan tuotevalikoimalla ja omalla asiakaskokemuksella kaupasta on merkittävä rooli. Myös kaupan sijainnilla ja omalla kokemuksella kaupan lahjakortista oli merkitystä lahjakorttia ostettaessa. Lahjakortin hyvinä puolina pidettiin sen lahjan saajalle tarjoamaa valinnanvapautta sekä nopeaa ja helppoa ostamista. Persoonallisuus oli lahjakortin heikoin ominaisuus. Joulu on lahjakorttien suurin sesonki ja lahjakortteja ostettiin pääasiassa omille perheenjäsenille.
Johtopäätösten mukaan lahjakortti on yleisesti positiivinen asia. Se on monelle mieluinen lahja antaa ja saada. Lahjakortteja ostettaessa lahjan antajan ja saajan suhteen läheisyydellä on merkitystä. Se vaikuttaa etenkin lahjakortille ladattavan arvon määrään. Sen sijaan lahjakorttityypin ja lahjan antajan ja saajan välisellä suhteella ei havaittu olevan yhteyttä lahjakortteja ostettaessa. Lahjakortteja annetaan, kun ei olla varmoja lahjan saajan toiveista. Se tarjoaa sekä lahjan saajalle että lahjan antajalle joustavuutta. Lahjakortti on nopea ja vaivaton ostaa, mutta ei kuitenkaan viime hetken ostos.
Lahjakorttien ostokäyttäytymisen tutkimista on mahdollista laajentaa paljon, koska aikaisempaa tutkimustietoa on saatavilla hyvin vähän. Jatkotutkimusehdotuksia tämän tutkimuksen laajentamiseksi ovat muun muassa ostomotiivien laajempi tutkiminen sekä lahjakortilla ostamisen tutkiminen. Yksi mielenkiintoinen tutkimuskohde on myös lahjakortin tulevaisuuden tutkiminen.